© BRUZZ | Archiefbeeld: Eerder protest van 'De moeders van het Europakruispunt', om de kinderen terug te halen uit Syrië.

Open brief kinderrechtenorganisaties: 'Repatrieer Belgische kinderen uit Syrië nu'

HD
© BRUZZ
10/10/2019

Child Focus en de Nederlandstalige en Franstalige kinderrechtencommissaris schreven woensdagavond de federale regering aan om zo snel mogelijk alle Belgische kinderen uit Syrië naar België te repatriëren. Sinds de inval van Turkse troepen in het noordoosten in Syrië gaat de veiligheidssituatie in de regio er zienderogen op achteruit.

“Meer dan twee jaar geleden verklaarde de Belgische regering dat zij beslist had om alle kinderen jonger dan 10 jaar naar België terug te brengen. Voor de oudere kinderen zou de mogelijkheid tot repatriëring geval per geval worden bekeken. Sinds dit principieel besluit werden evenwel slechts zes niet-begeleide kinderen of weeskinderen, gelukkig ongedeerd, teruggebracht,” schrijven de organisaties.

De schrijvers van de brief vragen aan de regering om een noodtoestand in de regio te erkennen en “alle geïdentificeerde en gelokaliseerde Belgische kinderen, zo snel mogelijk te repatriëren. Zonder uitzondering.”

“Dit is de geest van een Internationaal Verdrag zoals het Verdrag inzake de rechten van het kind,” staat er in de brief, “Het zou voor ons onbegrijpelijk zijn als de leiders van ons land dit niet tot een topprioriteit maken.”

Dit is niet de eerste keer dat organisaties en experts de Belgische regering vragen om werk te maken een repatriëringsstrategie. Exact een maand geleden riep een groep van experts ook op om dringend 40 Belgische kinderen uit vluchtelingenkampen in het noordoosten van Syrië naar België te brengen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Samenleving, syrische kinderen, Syrische burgeroorlog, Koerden, Child Focus, kinderrechten