Kraantjeswater

| Tussen de 25 à 30 procent van de Brusselaars ontving al maanden geen waterfactuur.

Problemen bij Vivaqua houden aan: een op de vier krijgt nog altijd geen waterfactuur

Jasmijn Post
© BRUZZ
06/01/2023

Vivaqua kan nog steeds geen uitsluitsel geven over wanneer de informaticaproblemen van de baan zijn, waardoor een vierde van het cliëntenbestand geen facturen meer krijgt sinds vorige zomer. “Als ik de klantenservice bel, krijg ik geen antwoorden.”

Brusselaar Julian Mackloet ontving zijn laatste factuur op 26 juli 2022. Sindsdien? Niets meer. Geen voorschotrekeningen, geen automatische afschrijving en ook geen eindafrekening. Dat terwijl Mackloet normaal gezien maandelijks betaalt via domiciliëring.

Omdat Mackloet op een bepaald moment met een vraag zit over zijn betalingsplan, belt hij naar de klantenservice. Maar hij krijgt geen afdoend antwoord. “De medewerkers kunnen niet helpen, want weten niet wanneer het probleem is opgelost met de software.”

Mackloet vindt dat een voldoende reden om van bedrijf te veranderen. Maar in Brussel gaat dat niet: Vivaqua is de enige watermaatschappij in het gewest.

Hij is trouwens niet de enige klant die nog wacht op zijn rekeningen. Tussen de 25 à 30 procent van de Vivaqua-afnemers (rond de 90.000 aansluitingen) heeft al maanden geen documenten meer gezien.

"De problemen bij Vivaqua veroorzaken mogelijk meer werkdruk bij de OCMW's"

Rudi De Coster, gewestelijk secretaris ACV

Dat zou nog wel eens voor aanzienlijke problemen kunnen zorgen op het moment dat de rekeningen ineens wél gefactureerd worden. Dat vreest en voorspelt ACV-vakbondsman Rudi De Coster. Niet alleen zal het wegwerken van de achterstand zware druk zetten op het Vivaqua-personeel, maar ook op de OCMW's van Brussel.

Niet iedereen heeft namelijk geld opzij gezet voor de energierekening, laat staan voor een bijkomende en geaccumuleerde waterrekening. Zelfs al zijn de Brusselse watertarieven bij de laagste van het land, toch gaat het voor een doorsnee gezin snel over 300 euro per jaar. Wel kan water sinds vorig jaar niet meer afgesloten worden. Brusselaars komen daardoor niet zonder te zitten.

Informaticaprobleem

Ter herinnering: de problemen zijn het gevolg van de overstap ergens eind 2021 naar een nieuw informaticasysteem. Bedoeling was dat klanten voortaan vier facturen per jaar ontvangen en één jaarafrekening. Maar door problemen met de migratie van data ontving een deel van de klanten helemaal geen factuur meer.

Voor ruim zeventig procent is het wél in orde. Vivaqua stuurt hen in een normaal ritme zowel de voorschot- als de afrekeningsfacturen, voor een totaalbedrag van 225 miljoen euro in 2022. Dat ligt niet zo ver onder het geplande facturatiebedrag van 250 miljoen euro. Vivaqua bekijkt momenteel of het nog nodig is om de kortlopende lenigen te verlengen.

Op dit moment is niet duidelijk wanneer de laatste dertig procent van de klanten ook kunnen betalen. Een team van interne en externe experts werkt aan het probleem. De komende maanden verwacht Vivaqua de resultaten van een interne audit die meer duidelijkheid moeten scheppen.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni