Protest tegen flats en winkelcentrum op Shell-site

Er zijn plannen om op het braakliggende terrein tussen de Raymond Vander Bruggenlaan en de Scheutveldstraat, langs het kanaal in Anderlecht, appartementsgebouwen en een shoppingcenter te laten verrijzen. Dat is niet naar de zin van bewoners en handelaars. Zij dienden in de overlegcommissie vorige week een bezwaarschrift in. “Dit is het laatste wat deze buurt nodig heeft.”

<p>Nieuw is het project op de Shell-site niet. Het eerste ontwerp van het project van Group GL dateert al van 1998. Vorige week deed de architect van het project in de overlegcommissie een vernieuwde versie uit de doeken. Er zouden woonblokken komen met 84 appartementen, een winkelcentrum en een parkeerterrein met 272 plaatsen waar de shoppers hun wagen kwijtkunnen.<br /><br />&#13;
Het project lokt heel wat reactie uit bij de buurtbewoners, de handelaars van de Wayezstraat en het handelaarsverbond Atrium. Zij noemen het project een bedreiging voor de wijk. Met een shoppingcenter met 272 parkeerplaatsen wordt de wijk overrompeld door auto's en wordt het broze evenwicht tussen grote ketens en kleine handelaars in de Wayezstraat helemaal verstoord. Met slechts drie procent waterdoorlaatbare oppervlakte in het hele project is er bovendien ook een reëel overstromingsgevaar.<br /><br />&#13;
Buurtbewoner en SP.A-lid Gerben Van den Abbeele bundelde de opmerkingen in een bewaarschrift dat hij richtte aan burgemeester Gaëtan Van Goidsenhoven (MR). "We willen niet alleen protesteren, we willen ook met een alternatief op de proppen komen. Daarvoor is het goed dat we met alle partijen om de tafel gaan zitten," zegt Van den Abbeele. "De voorgestelde 84 appartementen zijn, volgens mij, veel te veel. Als je naar de densiteit kijkt, zit dit echt op de grens van het toelaatbare. We moeten naar kwalitatief hoogstaande woningen en kunnen daarvoor eventueel samenwerken met de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij Brussel (Gomb). We willen een gezonde mix, met veel openbare groene ruimte. Daarnaast denk ik dat de Shell-site plaats moet bieden aan projecten die passen binnen het economische kader van de wijk, en niet het zoveelste shoppingcenter."<br /><br />&#13;
In zijn reactie is burgemeester Van Goidsenhoven duidelijk: "Het is een slecht project dat niet door de beugel kan. De gemeente stelt voor de kanaalzone een Bijzonder Bestemmingsplan op om een gezonde ontwikkeling van de buurt te garanderen, en dit project past duidelijk niet in dat plaatje. Group GL wil de site zo rendabel mogelijk maken, maar dat is ons probleem niet. De projectontwikkelaar heeft de keuze: ofwel de plannen grondig aanpassen, ofwel het terrein verkopen."</p>

Kanaal in beweging

Het is niet toevallig dat evenementen zoals Festival Kanal en deze zomer PleinOPENair de blik op het kanaal richten. De enige nog zichtbare waterweg van Brussel ondergaat langzaam maar zeker een metamorfose. Met nieuwe bruggen en parken, een winkelcentrum, een grote woontoren en mogelijk zelfs een nieuwe jachthaven moet de oude industriezone langs het kanaal een aantrekkelijke ontmoetingsplaats worden. Maar zo'n vaart loopt het nog niet, althans niet overal. Het kanaal is op de meeste plaatsen nog altijd een breuklijn waar de groeiende sociale kloof in deze stad aan de oppervlakte komt. De uitdagingen zijn groot en de uitkomst van heel wat projecten is vooralsnog onzeker. Dat mag blijken uit onderstaande selectie van bijdragen over evenementen en projecten in de kanaalzone.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?