Schaarbeek legt boringen metrowerken stil

Beliris is gestart met de eerste boringen als voorbereiding voor de aanleg van de metro. De gemeente Schaarbeek laat die stilleggen. “We willen overleg,” zegt burgemeester Clerfayt.

Beliris, de federale overheidsdienst voor Brussel, is van plan om in totaal zeventien proefboringen uit te voeren. De boorkop gaat 50 meter diep en de buizen hebben een doorsnee van 15 centimeter. De ingenieurs halen uit die vijftig meter lange ‘bodemworst’ informatie over de grondsamenstelling. Die is nodig om over enkele jaren de metro te graven en de stations te bouwen. Ze komen bijvoorbeeld te weten hoe diep het grondwater zich bevindt en of de metrokoker aan de hand van bevriezing, dan wel door een klassieke boorkop gegraven moet worden.

Aan de Metsysstraat en het Liedtsplein zijn de eerste boringen al uitgevoerd. Deze week start een boring aan Bordet. “Maar de inwoners zijn ongerust,” zegt Schaarbeeks gemeenteraadslid Isabelle Durant (Ecolo). “Ondanks de informatiebrochure die Beliris heeft verspreid, weten ze niet goed waar ze aan toe zijn.” Er rijzen nu al vragen over de trillingen die de metro in de toekomst zou kunnen veroorzaken in de huizen boven de metrokoker.

Burgemeester Bernard Clerfayt (FDF) vindt alvast dat Beliris beter moet overleggen met de gemeente. “We zijn hier niet bij betrokken. Schaarbeek is voorstander van de nieuwe metrolijn. We zouden niet willen dat de boringen tot ongerustheid en volksprotest leiden, waardoor de metroaanleg in het gedrang komt.” Clerfayt heeft een vergadering belegd met Beliris zodat de volgende boringen in goede orde kunnen verlopen. Zolang liggen de boringen op Schaarbeeks grondgebied stil.

Metrolijn 3
Burgemeester Clerfayt laat intussen ook een gemeentelijke studie uitvoeren naar de inplanting van de nieuwe metrostations op Schaarbeeks grondgebied. Die moeten zo goed mogelijk in het stedelijk weefsel geïntegreerd worden. “Een voorbeeld: Beliris voorziet een metrostation aan de Rigasquare waarbij bomen moeten sneuvelen. We zullen alternatieven voorstellen,” zegt Clerfayt.

Er komen metrostations op het Liedtsplein, het Colignonplein, aan de Waelhem-/Couroublestraat, Rigasquare, Linde-/Stuckensstraat, het Vredeplein en aan Bordet.

Zopas heeft minister van openbare werken Pascal Smet (SP.A) aangekondigd dat de metrolijn 3 (Bordet-Albert) in 2024 operationeel zal zijn. De bouw zal ruim 1 miljard euro kosten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?