'Slecht weer' stuit groei Villo

© Guillaume Baviere

<p>Fietsdeelsysteem Villo groeit niet langer, ondanks de uitbreiding in de tweede kroon. Dat blijkt uit het jaarrapport van Brussels Mobiliteit over Villo. &ldquo;Het slechte weer heeft ons parten gespeeld.&rdquo;</p>

<p>Villo zit niet langer in de lift. Het aantal langetermijnabonnees van het fietsdeelsysteem steeg in 2013 nog wel tot bijna 33.000, maar de toename is serieus afgevlakt. Tussen 2011 en 2012 kon Villo nog meer dan 5.000 nieuwe jaarabonnees verleiden. Tussen 2012 en 2013 zijn er dat net geen 900 extra. Het aantal abonnees op korte termijn (1 of 7 dagen) nam al voor het tweede jaar op rij lichtjes af.</p>&#13;
&#13;
<p>Opvallend, want het netwerk breidde de laatste twee jaar fors uit, vooral in de gemeenten van de tweede kroon, zoals bijvoorbeeld de Woluwes. In vergelijking met 2011 verdubbelde het aantal deelfietsen bijna.</p>&#13;
&#13;
<p>De oorzaak voor de stagnatie ligt volgens Villo in de gure winter van 2013. “Er waren daardoor ook in het algemeen minder fietsers op de baan”, zegt Jérôme Blanchevoye, directeur bij uitbater JCDecaux. “Pro Vélo telde in totaal zes procent minder tweewielers op de weg.”</p>&#13;
&#13;
<p>Dat slechte weer zou zelfs mensen die voor een jaarabonnement kiezen, beïnvloeden. “Veel mensen nemen hun beslissing in het voorjaar en het weer speelt dan een rol”, zegt Blanchevoye. “En ook in de lente was dat slecht.”</p>&#13;
&#13;
<p><strong>'Rekenen op extra fietspaden'</strong><br />&#13;
Villo kampt echter niet alleen met een stagnerend aantal abonnees. Ook de rotatiegraad, volgens het rapport een van de  maatstaven voor het succes van de deelfietsen, ging achteruit. Die graad is het aantal keer dat een fiets wordt gebruikt per dag. Nu rijdt de gemiddelde Villofiets 1,1 keer per dag uit. In 2011 lag die rotatiegraad nog op 1,7, vorig jaar nog op 1,51. Er zijn de laatste twee jaar een pak fietsen bijgekomen, maar die worden dus niet vaker gebruikt, een logisch gevolg van het stagnerend aantal gebruikers.</p>&#13;
&#13;
<p>In Lyon, zowel qua stad als qua fietsdeelsysteem te vergelijken met Brussel, ligt de rotatiegraad echter drie keer hoger dan in Brussel. In Antwerpen worden de fietsen meer dan vijf keer per dag gebruikt.</p>&#13;
&#13;
<p>Toch zit Villo volgens JCDecaux niet aan zijn plafond. “De eerste resultaten van 2014 laten opnieuw een groei zien”, zegt Blanchevoye. “De stijging van de eerste jaren gaan we wel niet meer terugzien, nu heel het netwerk op poten staat. Maar we rekenen onder meer op de beloofde fietspaden van de Brusselse regering om ons aantal klanten nog op te trekken.”</p>&#13;
&#13;
<p> </p>&#13;

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?