Stad Brussel biedt doventolken aan in haar administratieve diensten

© Stad Brussel

Doven en slechthorenden die zich naar de administratieve diensten Bevolking en Burgerlijke Stand van de stad Brussel begeven, kunnen voortaan een beroep doen op een tolkendienst. De dienstverlening is beschikbaar in het Administratief Centrum van de Stad, maar ook in de kantoren in de Louizalaan, in Laken en in Neder-Over-Heembeek.

Het nieuwe initiatief van de stad Brussel past in het kader van het Actieplan Handicap, Inclusie en Universele Toegankelijkheid en draagt bij aan de missie om personen met een handicap een zelfstandig bestaan te laten leiden waarbij intellectuele en fysieke ontplooiing mogelijk is.

Doven en slechthorenden die een gesprek willen voeren met medewerkers van de stad Brussel, kunnen rekenen op een tolk die vanop afstand, met behulp van een tablet, met hen in contact staat. De dove of slechthorende persoon ziet de tolk op het tabletscherm, terwijl de stadsmedewerker met behulp van een microfoon communiceert met de tolk.

"Deze regeling is een primeur voor het Brussels Gewest en wij zijn de tweede stad in België die deze dienst aanbiedt. De oprichting van deze dienst is geen doel op zich, maar een nieuwe stap voorwaarts", zeggen Khalid Zian, schepen van Gelijke Kansen, en Ahmed El Ktibi, schepen van Burgerlijke Stand en Bevolking.

Wie van de dienst gebruik wil maken, kan een e-mail sturen naar het volgende e-mailadres: Contact.Demo@brucity.be. De tolkendienst voor gebarentaal is beschikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur. De stad Brussel werkt hiervoor samen met Relais Signes voor Franstaligen en het Vlaams Communicatie Assistentie Bureau voor Doven voor Nederlandstaligen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?