Stefaniatunnel blijft nog een jaar dicht

© brusselnieuws.be
22/01/2016

De Stefaniatunnel tussen de Louizalaan en het Poelaertplein blijft nog minstens een jaar dicht door schade aan het gewapend beton. Dat verneemt onze redactie.

Brussel Mobiliteit laat weten dat de tunnel niet veilig genoeg is. "Om de veiligheid van de weggebruikers veilig te stellen moet de Stefaniatunnel voor lange termijn gesloten blijven", klinkt het. "Dit is het gevolg van een heel grondig onderzoek van de stabiliteit van de Stefaniatunnel uitgevoerd door Brussel Mobliteit en een extern studiebureau."

De termijn van de sluiting zal wellicht een jaar bedragen. De tunnel is al gesloten sinds 12 januari. De sluiting zorgde vooral tijdens de eerste dagen voor behoorlijk wat verkeersellende.

Bij een controle werden toen scheurtjes in het plafond ontdekt van de tunnel. Daardoor kon de veiligheid van de gebruikers niet langer gegarandeerd worden. Verdere controle bracht nog grotere mankementen aan het licht.

"Om mogelijk vallende brokstukken te voorkomen, werd beslist het aangetaste beton te verwijderen. Daarbij kwam aan het licht dat de bewapening sterk aangetast is door corrosie waardoor het beton kan barsten. Dit dreigde gevolgen te hebben voor de stabiliteit van de Stefaniatunnel", zo zegt Brussel Mobiliteit.

Of er ook gevolgen zijn voor andere tunnels is nog niet duidelijk. "Niet alle tunnels zijn volgens hetzelfde procedé of in dezelfde tijd gebouwd", zegt Brussel Mobiliteit aan onze redactie. "We wachten de resultaten van de andere inspecties af."

De controle maakte deel uit van een bredere inspectie in alle Brusselse tunnels. Die is momenteel afgerond. De resultaten daarvan zouden in de loop van volgende week bekend moeten raken. Veel tunnels verkeren namelijk in slechte staat. Onder andere de Leopold II-tunnel staat daarom ter discussie. De renovatie daarvan zou tientallen miljoenen kosten. In die tunnel kreeg een Schaarbeekse vrouw vorig jaar nog stenen door de voorruit.

Mobiliteitsplan
Mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) onderschrijft de beslissing van zijn administratie. "Er is op dit moment geen andere optie dan de tunnel gesloten te houden. De veiligheid van de autobestuurders primeert", zegt Smet.

Smet heeft aan Brussel Mobiliteit de opdracht gegeven om in nauw overleg met de MIVB, de politiezones, de betrokken gemeentes en een extern mobiliteitsbureau een mobiliteitsplan uit te werken. "Dit plan zal op korte termijn in werking treden en zal in de mate van het mogelijke de impact op het verkeer beperken", klinkt het.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni