Touring over sluiting Stefaniatunnel: 'Kaakslag voor wie verkeersbelasting betaalt'

Eén jaar lang zal de Stefaniatunnel gesloten blijven voor het Brussels autoverkeer. “Deze situatie is een staaltje van politiek wanbeleid dat we al jaren kennen. Touring eist een moratorium voor het versmallen van wegen en het sluiten van tunnels”, reageert Danny Smagghe van mobiliteitsorganisatie Touring.

“Het is een regelrechte kaakslag voor de personen die verkeersbelasting betalen”, gaat Smagghe verder.

“Al twee weken hebben we elke dag ondervonden wat de sluiting betekent. Voor de avondspits was er gemiddeld 25 minuten verliestijd vanaf de basiliek van Koekelberg richting Zuid, dat is bóvenop de normale filetijd. ’s Ochtends komen er twintig minuten bij.”

Andere, recente aanpassingen in het Brusselse mobiliteitsplan zullen volgens Touring nog tot extra verkeersproblemen leiden. “Aan de Fonsnylaan is één rijstrook weggenomen. Ook de Elsensesteenweg is versmald en dat is net een parallelweg van de Louizalaan waar de Stefaniatunnel op uitgeeft.”

Door de autovrije voetgangerszone rond de Anspachlaan rijden is geen alternatief. “De kleine ring kan het verkeer niet slikken en door het centrum sluipen kan niet. Het grote probleem is dat in Brussel de tunnel zelfs in vraag gesteld wordt. In Madrid zit het verkeer juist ondergronds dankzij een investering van 3 à 4 miljard”, een goed voorbeeld van hij het juist beter kan volgens Touring.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?