Tram 9 is in aantocht

© Mobiel Brussel
De plannen voor tram 9, de verbinding tussen Simonis en het UZ Brussel, zijn klaar. Het Gewest wil in september de bouwvergunning aanvragen. Kostprijs: 35 miljoen euro.

H et plan om Simonis met het UZ te verbinden, dateert al van 2003. Toenmalig minister van Openbare Werken Jos Chabert (CD&V) stelde een sneltram voor, wat hem op luidkeels protest van de omwonenden kwam te staan. Zijn opvolger Pascal Smet (SP.A) zette het plan door, met enkele wijzigingen: de sneltram werd een tram in eigen bedding, en het traject werd verlengd tot aan de Heizel. De impactstudie die Smet op aandringen van de verontruste Jettenaren liet maken, wees uit dat een tram over de Jetse Laan en de Spiegel (het Koningin Astridplein) de beste optie was.
Het traject kon op de informatieavond vorige week niet meer ter discussie gesteld worden, zei huidig minister van Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V). De buurt mocht wel commentaar geven op het voorontwerp. Dat voorontwerp, gemaakt door het bureau Sum, behelst alleen het stuk van Simonis, via het UZ Brussel, tot aan de Dikke-Beuklaan. Over het deel naar de Heizel heeft de Brusselse regering nog geen definitieve beslissing genomen. Dat traject zou volgend jaar vastgelegd worden.

Argusogen
Livia de Béthune, architecte van Sum, legde de bewoners uit dat de aanleg van de tram aangegrepen wordt voor een heraanleg 'van gevel tot gevel' over de hele route. Er komen overal fiets- en voetpaden, kruispunten worden veiliger, en het Brusselaars- en het Eeuwfeestpleintje worden opgewaardeerd tot parkjes. De mooie bomen langs het tracé zullen zoveel mogelijk behouden blijven en waar toch gekapt moet worden, wordt volop bijgeplant, 279 nieuwe bomen in het totaal. Idem met de parkeerplaatsen: er zullen plekken verloren gaan, maar Sum heeft getracht het verlies zoveel mogelijk te compenseren. Daarvoor is natuurlijk wel ondergrondse parkeergelegenheid onder de Spiegel nodig. Die komt er, verzekerde Grouwels de Jettenaren, maar het staat nog niet vast wie de parkeergarage gaat financieren. Een technische en financiële studie moet een en ander tegen de herfst verhelderen. Ook andere zaken zijn nog niet duidelijk: komt er een overstapparkeerterrein aan de rand van het gewest? En wat met de huidige bussen 13 en 14 naar het UZ?

Buurtbewoonster Katja Blanken van het actiecomité Jetse Burgers, die het dossier al sinds 2003 met argusogen volgt, blijft kritisch. Ze is opgelucht dat bepaalde bezwaren - bomen, parkeerplaatsen - verholpen zijn, "maar het blijft weggegooid geld. Tram 9 is een politiek project. Het UZ wilde een metro. Dat kon niet, en nu moet en zal er een tram komen."
Het is de bedoeling om begin 2013 met het werk te beginnen. Dat zal minstens achttien maanden duren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?