© Shoeshine And More

Trend: eenmanszaak met fiets

Mathias Declercq
© BRUZZ
01/07/2016
Ook in:
nl fr

Brussel telt alsmaar meer ondernemers die de fiets centraal zetten bij hun economische activiteiten. Leverdiensten, mobiele koffiebars, zelfs een schoenpoetsservice: een zaak op twee wielen is helemaal hip. De vzw Cyclo bouwde mee aan de nieuwe ‘Ice Bike’ van de Brusselse sorbetier Droeshaut en wil zo andere ondernemingen aanmoedigen om voor de tweewieler te kiezen.

De vzw Cyclo doet meer dan louter de fiets promoten in Brussel. De organisatie werkt op het kruispunt van mobiliteit, innovatie, ondernemerschap en ecologie. Daarom besliste Cyclo om samen met de befaamde Brusselse sorbetier Samuel Droeshaut een “Ice Bike” te bouwen. Droeshaut zal zo ook zijn sorbet via een moderne bakfiets aan de man kunnen brengen.

De Ice Bike is lang niet het enige voorbeeld van hoe de fiets zijn waarde kan bewijzen voor ondernemingen, zegt Magali Henrard van Cyclo. “Steeds meer jonge ondernemers uit verschillende domeinen kiezen voor de fiets. Er zijn niet enkel de bekende foodbikes en bakfietsen, ook bijvoorbeeld elektriciens kiezen vaker voor de fiets om zich zo efficiënter te verplaatsen.”

Nochtans staat Brussel nu niet echt gekend als de meest fietsvriendelijke stad. “Dat klopt, maar het is ook de stad van de files. Mensen kiezen vaker voor de fiets uit financiële redenen, maar ook om sneller en op een ecologisch verantwoorde wijze op hun bestemming te geraken”, legt Henrard uit.

Hoog tijd dus om enkele initiatieven in de kijker te zetten die van de fiets hun businessmodel hebben gemaakt.

Sorbetier Samuel Droeshaut: de Ice Bike

Het prototype van de Ice Bike van sorbetier Droeshaut. © Cyclo

“Eerst dacht ik er aan om zelf een pand te huren om mijn sorbet aan de man te brengen. Maar de kosten van de huur en het personeel schrokken mij af. De Ice Bike is een pak interessanter op dat vlak, en bovendien kan ik zelf naar evenementen gaan in plaats van in mijn zaak op klanten te wachten. Zoals je ziet gaat het voorlopig nog om een prototype, maar ik hoop dat we tegen eind juli de Ice Bike helemaal kunnen afwerken. Ik heb al heel wat evenementen uitgekozen waar ik aanwezig wil zijn", vertelt sorbetier Samuel Droeshaut.

Permafungi: produceert champignons uit koffiedik

Permafungi haalde vorig jaar 12 ton koffiedik op, enkel met de fiets. © Permafungi

“Wij produceren biologische champignons uit koffiedik. Elke dag gaan met de fiets over en weer naar Exqi om daar koffiedik te halen, zo’n 50 tot 70 kilo per dag. Vorig jaar hebben we zo 12 ton koffiedik opgehaald. Daarmee hebben we 4 ton champignons kunnen produceren. Die leveren we dan aan biomarkten zoals die in de Huidevettersstraat, maar ook aan restaurants en winkels. Ook de leveringen gebeuren enkel en alleen per fiets”, aldus Julien van Permafungi.

Shoeshine & More: Poetst en herstelt schoenen

© Shoeshine And More

“Ik heb veel onderzoek gedaan naar mobiele service om tot mijn concept te komen. Het idee kwam een beetje van de populariteit van de foodtrucks, maar ik wou iets dat ecologisch verantwoord is en niet te veel plaats inneemt. Ik beschik nu over één elektrische fiets die een autonomie van 60 km heeft, een tweede is onderweg. Ik kom schoenen ter plaatse opblinken, maar ik neem er ook mee naar huis om te herstellen en later opnieuw te leveren. Ik voel dat ik veel trouwe klanten heb die mijn manier van werken enorm appreciëren", glundert Marcello Faraggi van Shoeshine & More.

Vélofixer: uitrijden met de bakfiets om andere fietsen te herstellen

© Vélofixer

“Vijf jaar geleden reed ik voor het eerst zelf met de bakfiets uit om andere fietsen te herstellen. Ondertussen sta ik zelf vooral in de winkel en heb ik personeel dat met een bakfiets vol materiaal klanten te hulp schiet. Die service is belangrijk, mensen hebben niet altijd de tijd om naar de winkel te komen. Ik verkoop zelf ook meer en meer bakfietsen, en ik zie dat mensen die steeds meer professioneel inschakelen. Maar als ze er mee in panne staan, moeten ze toch naar ons bellen”, lacht Amor Mistiaen van Vélofixer.

Holy Bagels: een bakfiets van 250 kilo vol bagels en koffie

© Holy Bagels

“Ik hou gewoon van de fiets. Het is ecologisch en ook origineler. Ik hou ook van het contact met mensen. Een elektrisch motortje helpt mij op de hellingen, want 250 kilo meesleuren is niet niets. Enkel de straten met tramsporen probeer ik nog te ontwijken", aldus Jacques Kamdem, die met zijn bakfiets vaak aan de Vijvers van Elsene te vinden is.

Apex Coffee: levert koffie in al zijn vormen aan bedrijven

© Apex Coffee

“Gemalen koffie, bonen, machines, ontbijtjes: we leveren alles wat met koffie te maken heeft. We doen dat allemaal met de cargobikes van Cyclo. We hebben zelfs een modulaire bar die we op de fiets kunnen monteren om op evenementen te gaan staan. Waarom de fiets? Ik realiseerde me gewoon hoe vaak we allemaal stil staan in de file en hoe we de hele boel zo verzieken. Voor de rest proberen we ook de hele keten, van koffieboon tot de levering, zo duurzaam mogelijk te houden”, vertelt Stephan Bral van Apex Coffee.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Shop

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni