Uber-chauffeurs kunnen in beslag genomen voertuig terugkrijgen

© Ivan Put
| De app van Uber

Chauffeurs met een Vlaamse of Waalse VVC-licentie (verhuur van voertuigen met een chauffeur) die in Brussel via de Uber-app mensen vervoerden en hun voertuig in beslag genomen zagen, kunnen dat nu terugkrijgen. Ze moeten wel een borgsom van 4.000 euro betalen. Dat heeft advocaat Julien Tondreau gezegd.

Sinds januari zouden dertig tot veertig voertuigen van Vlaamse of Waalse chauffeurs in beslag zijn genomen. Omdat het nog enkele maanden zou duren voordat de politierechtbank uitspraak zou doen, was er een vorm van disproportionaliteit ontstaan, aldus de advocaat. Daarom stemde het Brusselse parket ermee in de inbeslagnames op te heffen. "Er is overeengekomen dat in ruil voor de storting van een waarborg de voertuigen worden vrijgegeven in afwachting van de uitspraak van de politierechter", zegt Tondreau.

Als de politierechtbank in het voordeel van de chauffeurs uitspraak doet, dan zullen zij die waarborg van 4.000 euro terugkrijgen. Het bedrag ervan stemt overeen met de minimale boete die de politierechtbank kan uitspreken.

Fernando Redondo, voorzitter van de Belgische vereniging voor limousinechauffeurs (ABCL), zegt te werken aan een fonds dat de betrokken chauffeurs moet helpen om de borgsom te kunnen betalen. Hij overlegt ook met de politie over een betoging op 29 maart, tegen de inbeslagnames.

Noodordonnantie

Uber heeft samen met Brusselse chauffeursverenigingen en enkele individuele chauffeurs intussen aan de Raad van State gevraagd om duidelijkheid te verschaffen over de toepassing van de zogenaamde 'sparadrap-ordonnantie' in Brussel, de noodwetgeving die ervoor moest zorgen dat Uber actief kon blijven in Brussel na een vonnis van het hof van beroep.

Die noodordonnantie werd op 10 december door het Brussels parlement gestemd. Hierdoor konden chauffeurs met een VVC-licentie (voor diensten voor het verhuur van voertuigen met een bestuurder, zoals Uber) in Brussel blijven werken, in afwachting van een definitief taxiplan.

Nadien bleek wel dat het enkel gaat om chauffeurs met een door het Brussels Gewest afgeleverde VVC-licentie. Vlaamse en Waalse chauffeurs konden niet meer in Brussel aan de slag. Er werd al meermaals actie gevoerd om dat aan te klagen.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?