Vlaamse ambtenaren naar Thurn & Taxis

Tegen 2018 verhuizen 2.000 Vlaamse ambtenaren in Brussel naar een nieuw gebouw op de site van Thurn & Taxis. De Vlaamse regering zette daarvoor het licht op groen. Voor de bereikbaarheid rekent Vlaanderen op de bouw van de Picardbrug en de komst van een tramverbinding met het Noordstation. Het ACOD wil de verhuis aanvechten bij de Raad van State.

Het kantoorproject Meander op de site van Thurn & Taxis moet de nieuwe stek worden van de Vlaamse ambtenaren in Brussel. De Vlaamse regering gaf vrijdag groen licht om het gebouw te gaan huren en vandaag maandag rondt de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) de gunningsprocedure af. Als ook de ontwikkelaar nog steeds geïnteresseerd is, is de kogel daarmee door de kerk.

Eerder bleek al dat Meander qua prijs en kwaliteit de voorkeur kregen op andere projecten zoals de Silver Tower aan het Sint-Lazarusplein en twee torens in de Noordwijk.

De nieuwe locatie moet de Boudewijn- en Phoenixgebouwen vervangen. Ook personeel van het Instituut voor Natuur en Bos (INBO) in Anderlecht komt naar Thurn & Taxis. Verder worden er nog 500 à 600 extra werkplaatsen voorzien, onder meer voor federaal personeel dat in het kader van de zesde staatshervorming naar het Vlaamse niveau wordt overgeheveld. Het personeel van het Consciencegebouw op de Albert II-laan blijft op dit moment gewoon waar het is. Het huurcontract loopt nog tot 2022. 

De socialistische vakbond overweegt echter naar de Raad van State te stappen tegen de gunning. Volgens het ACOD ligt de site te ver van het Noordstation - het is een kwartier stappen - en is er ook een probleem met de veiligheid in de buurt van Thurn & Taxis. Mogelijk stappen ook ontwikkelaars die naast de opdracht grepen nog naar de Raad van State. Daarvoor hebben ze twee weken de tijd.

Picardbrug
PMV ontkent dat de site buiten de vereiste perimeter (1 kilometer van het Noordstation) zou liggen en ziet geen probleem met de veiligheid of de bereikbaarheid. "Het is niet door er weg te blijven dat Thurn & Taxis een aangenamere buurt zal worden", zegt Ben Jehaes van PMV aan brusselnieuws.be. "Bovendien zijn heel wat investeringen in infrastructuur gepland. Via de Picardbrug wordt het over enkele jaren mogelijk om sneller naar het Noordstation te stappen. Er zit ook een tramlijn in de pijplijn."

Over die Picardbrug, een project van Beliris, wordt al tien jaar gesproken maar voorlopig is er nog geen aanvangsdatum voor de werken. Voor de tramlijn, die op termijn ook gebruikt zou worden door Brabantnet van De Lijn, hoopt het Gewest in 2018 de nodige vergunningen op zak te hebben. De lijn zal dus zeker niet operationeel zijn tegen de komst van de Vlaamse ambtenaren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?