'Zuidstation uitbouwen tot emblematische toegangspoort'

© ATO
Een multidisciplinair team onder leiding van de Franse architect Djamel Klouche is door de Brusselse regering aangeduid om de verschillende projecten in de Zuidwijk op elkaar af te stemmen. Doel: de wijk aangenamer maken en het Zuidstation uitbouwen tot een emblematische toegangspoort tot de stad.

De grootschalige plannen van de NMBS (de Vlinder van Nouvel) en promotoren (kantoorproject Victor) deden het Brussels Gewest beseffen dat er nood was aan een richtschema voor de Zuidwijk. Uit een internationale oproep komt nu een team onder leiding van de Franse architect Djamel Klouche als laureaat uit de bus. Ook de Brusselse landschapsarchitect Bas Smets behoort tot de winnende ploeg.

Klouche en zijn team moeten nu de krijtlijnen uitzetten voor de toekomst van de wijk, zowel op het vlak van stadsplanning als mobiliteit. Ze moeten de verschillende projecten tien jaar lang in de juiste richting duwen.

"De rol van het Zuidstation als internationale hub en toegangspoort tot de hoofdstad moet versterkt worden", zegt minister-president Rudi Vervoort (PS). "Het moet een gemengde wijk worden die bewoners en reizigers verwelkomt. Publieke en private actoren moeten worden samengebracht in een ambitieus project ten voordele van Brussel en de Brusselaars."

Autoluwe omgeving
De prioriteit zal gaan naar gebruikers van het openbaar vervoer, fietsers en voetgangers. "De hele buurt rond het Zuidstation moet haar rol spelen als internationaal visitekaartje van Brussel", aldus minister van Openbare Werken en Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V). "Deze beleidsvisie sluit naadloos aan bij de eerdere beslissing van om onder het Grondwetplein tegen 2019 een nieuwe metro- en tramtunnel te bouwen. Die is nodig om de premetro op de Noord-Zuidas om te vormen tot een echte metro. Met de nieuwe tramtunnel kan de doorstroming van de trams en dus de capaciteit van de tramlijnen aan het Zuidstation fel verbeterd worden."

"De Zuidwijk, een uitdaging op vlak van mobiliteit, zal evolueren naar een emblematische poort naar Brussel", aldus staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen). "Het wordt een bruisende en autoluwe omgeving waar alle Brusselaars trots op zullen zijn."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?