Zuidstation: winkels en horeca onder de sporen

Laurent Vermeersch
© brusselnieuws.be
09/11/2010
Op de zondagsmarkt na is het niet bepaald aangenaam toeven tussen Zuidstation en Kleine Ring. Over enkele jaren komt daar verandering in, vernam brusselnieuws.be. De NMBS ziet in de ruimte onder de sporen – circa 20.000 vierkante meter – winkels en horeca ontstaan. De Overdekte Straat wordt mogelijk verkeersvrij.

Het heeft lang geduurd maar er beweegt wat aan het Zuidstation. De vele stadskankers in de buurt verdwijnen langzaam maar zeker. Denk aan het voorstel voor nieuwe torens lans de Blerotstraat, de gedurfde perronoverkapping waar sterarchitect Jean Nouvel op broedt en het nieuwe fietspunt dat volgende maand na 10 jaar dralen opent aan de Fonsnylaan.

En er is meer. In het kader van het masterplan voor Brussel-Zuid wil de NMBS komaf maken met het onveiligheidsgevoel en de urinegeur rond de spoorwegbrug tussen het station en het centrum. De spoormaatschappij wil daartoe de omvangrijke ongebruikte ruimte onder de sporen commercialiseren. Dat blijkt uit navraag door brusselnieuws.be bij NMBS-dochter Eurostation.

"We willen een mix van verschillende soorten handelszaken aantrekken, van allerhande winkels tot horeca," zegt Gwenn Nevelsteen, woordvoerster Eurostation. "Zo willen we een link leggen tussen de wijken aan beide kanten van de brug en tussen het station en de Vijfhoek. De handelszaken moeten ook voor meer passage zorgen zodat het onveiligheidsgevoel verdwijnt." Aan de zondagse markt wordt trouwens niet geraakt.

Tram- en bushaltes verplaatsen?
Met 20.000 vierkante meter is de beschikbare ruimte alvast niet min. Behalve de ruimte onder de sporen wil de NMBS ook de Overdekte Straat aanpakken. Daar stoppen vandaag de bussen van de MIVB en bevindt zich ook de bovengrondse tramhalte en een taxistandplaats. Het masterplan stelt echter voor om alle verkeer uit de Overdekte Straat te weren. Zo moeten reizigers makkelijker hun weg vinden naar de nieuwe handelszaken onder de sporen en kunnen de wijken aan beide zijden van het station beter met elkaar verbonden worden.

Volgens het plan zouden alle bushaltes onder de Zuidertoren geconcentreerd worden. De bovengrondse trams zouden via de Argonnestraat gaan rijden en daar een nieuwe halte krijgen. Het laatste woord daarover is echter nog niet gezegd. De MIVB ziet het verleggen van de trams immers niet meteen zitten. "Een halte in de Argonnestraat zou te ver van het station en de metrohalte liggen," zegt woordvoerster An Van hamme. De Brusselse vervoersmaatschappij heeft haar opmerkingen alvast doorgegeven aan de NMBS.

Hieronder ziet u enkele vroegere schetsen van een hertekende stationsomgeving. Het is nu wachten tot alle actoren een akkoord bereiken. Dan zal er meer duidelijkheid zijn over de definitieve plannen en de timing van de werkzaamheden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Gillis, Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni