Fietsers op zonne-energie vertrokken voor tocht van 10.000 km

Bekijk ook de afspeellijst: woensdag 16 juni 2021
Updated: 16-06-2021 - 18:11

De Sun Trip, een initiatief waarbij deelnemers met e-bikes op zonne-energie Europa doorkruisen, is woensdag officieel van start gegaan in Brussel. De fietstocht van 10.000 km trekt vanuit Brussel richting Letland, Roemenië, Italië, Spanje en Portugal om uiteindelijk te eindigen in Lyon, Frankrijk.

Het ongewone peloton kwam om 12.30 uur aan op de esplanade aan het Berlaymontgebouw. Daar werden ze verwelkomd door Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie en verantwoordelijk voor de Green Deal. Hij kon er van dichtbij bekijken hoe hun ligfietsen speciaal omgebouwd werden tot machines die dankzij zonne-energie de sportievelingen een extra boost geven.

De Sun Trip is een project dat de Europese Commissie steunt in het kader van de Europese Green Deal. Doel van deze atypische wedstrijd is de Europese bevolking, en met name de jongere generaties, bewust te maken van de klimaatproblematiek.

"De Sun Trip Europe is een inspirerend avontuur dat de noodzaak aantoont van slimme, duurzame mobiliteit en de voordelen van schone energie. Fietsen is al in opmars in Europa, en dit avontuur zal nog meer mensen doen beseffen dat fietsen de toekomst is van de Europese mobiliteit", stelt Timmermans.

Het officiële startschot van de Sun Trip werd om 14 uur gegeven op het Fernand Coqplein in Elsene. Daar werden de fietsers ontvangen door burgemeester Christos Doulkeridis en Brussels staatssecretaris voor Economische Transitie Barbara Trachte. De eerstvolgende halte voor de deelnemers is Leuven.

Dirk Huyghe van Innoviris tijdens de ochtendshow van Robbe

Deelnemer Dirk Huyghe van Innoviris vertelde vanmorgen op de radio over het initiatief. Zelf installeerde hij een aanhangwagen met twee grote zonnepanelen. Zo kan de batterij opgeladen worden tijdens het rijden. Toch vergt het enige inspanning. "De regel is dat we de batterij nooit opladen via het elektriciteitsnet. Enkel met zonne-energie." Huyghe schat dat de fietser voor 60% zijn eigen fysieke kracht moet gebruiken en voor 40% kan rekenen op zonne-energie, afhankelijk van de zon die schijnt.

De geïmproviseerde zonnepanelen zijn nog slechts een pilootproject. Daardoor zijn de panelen nog heel groot zijn en ziet elke fiets er compleet anders uit. "Het is prachtig om te zien wat de mensen innoveren en in elkaar steken. Op het einde van de trip neemt dat wel veel technische problemen met zich mee."

Toch hoopt Huyghe dat fietsen op zonne-energie de toekomst is, zeker wanneer er kleinere zonnepanelen kunnen gecreëerd worden. "Het is een oplossing voor mobiliteitsproblemen en files kunnen ermee vermeden worden. De fiets kan de hele dag in de zon staan en 's avonds weer opgeladen zijn."

De fietsers zijn nabij te volgen op een actieve kaart, waarbij je kan zien waar iedereen zich bevindt.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?