Buurtbewoners dromen van park bovenop metrosporen aan Simonis

© ParckXL28
| De buurtbewoners vragen een overkapping van de metrosporen tussen Belgica en Simonis.

Parck XL28, daar dromen drie Brusselaars van: een extra large groene ruimte die het bestaande L28-park vanaf metrohalte Belgica doortrekt tot aan Simonis. De initiatiefnemers hopen op een overkapping van de sporen en zelfs een zwemvijver of waterpartij. Ze hebben er nu een petitie voor gestart.

Het idee voor Parck XL28 komt van enkele Brusselaars die in Koekelberg, Jette en Molenbeek wonen. Op het kruispunt van hun gemeenten is vorig jaar een stadsvernieuwingscontract (SVC) goedgekeurd. Dat wil zeggen dat het Gewest er de komende jaren grote infrastructuurprojecten zal uitvoeren om de buurt in zijn geheel op te waarderen. Vanaf volgend jaar moeten de eerste werken starten, maar tot eind juni zitten alle plannen nog in de uitwerkingsfase. Ook buurtbewoners mogen daarover mee nadenken.

“Ik ken de buurt heel goed en zelfs als student in de jaren 2000 vond ik het al jammer dat ik vanaf Simonis tot aan Belgica door een redelijk groezelig stuk moest wandelen”, vertelt Lien Mostmans, één van de initiatiefnemers. “Er is veel parking, het is er donker en er is weinig sociale controle. Dat is een gemiste kans omdat de metrogeul er al ligt. Je kan die overkappen en op die manier de twee buurten aan elkaar linken.”

Bij de start van het nieuwe SVC voor hun buurt vonden Mostmans en twee andere jonge ouders - Arno Vervaet en Koen Depaepe - elkaar aan de schoolpoort van basisschool Comenius in Koekelberg. Samen hebben ze nu plannen uitgetekend voor een park mét zwemvijver bovenop de metrosporen.

“Het is heel organisch en spontaan gegroeid. Nu trekken we het project met drie, maar in de periferie zijn een tiental ouders van de school betrokken, net als het wijkcomité van de Vrijheidslaan in Koekelberg”, zegt Mostmans. “We voelen dat er enthousiasme is.”

Petitie

Enthousiasme brengt ambitie. Het beoogde park moet 2,3 hectare groot zijn, een waterpartij bevatten en doorlopen tot op een vernieuwd en levendig Simonisplein. “Hoe hoger je mikt, hoe hoger je landt”, zegt Mostmans daarover. “Wij doen suggesties rond wat wij vinden dat er mist in de buurt en we hopen via ons project nog andere ideeën van buurtgenoten te krijgen.” In hun petitie voor de plannen haalden de initiatiefnemers al 240 handtekeningen. (Lees verder onder de foto)

Een voor- en nasimulatie van de plannen voor de overkapping aan Simonis. Schuif de balk naar links om het toekomstbeeld te zien.

“We zien het stadsvernieuwingscontract als een momentum, want anders krijg je projecten op gemeentegrenzen moeilijk van de grond”, zegt Mostmans nog. In de inspraakfase voor het SVC konden zij hun plan al voorstellen aan perspective.brussels en het aangestelde studiebureau. Ook Brussels bouwheer Beliris is al op de hoogte.

Vooral het budget voor zo’n hele overkapping is een moeilijkheid, liet perspective.brussels al weten. Volgens het kabinet van Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) is het totaalbudget voor het SVC ‘Rondom Simonis’ op 22 miljoen euro begroot. Daarmee moeten alle projecten in de hele perimeter gefinancieerd worden, gaande van Belgica tot aan Weststation en Karreveld in Molenbeek. “Een overkapping van de spoorwegen overschrijdt ruimschoots de financiële grenzen van het gewone SVC”, zegt Vervoorts woordvoerster Zeynep Balci, “en is niet realiseerbaar binnen de vaste termijn van het SVC.”

Bij een SVC moeten alle werken namelijk binnen de vijf jaar na de goedkeuring van het contract van start gaan. Er is nu al één jaar voorbij. Voor een dergelijke overkapping moet eerst grondig studiewerk gebeuren en een milieu-effectenstudie. “Dat betekent dus niet dat er geen interesse is, want het past wel in de geest van het stadsvernieuwingscontract”, zegt Balci. “We houden rekening met wat er budgettair haalbaar is, eventueel voor later."

Fietsroute

Daarnaast is er een ander project lopende langs de spoorlijn L28: een gewestelijke fietsroute van Belgica tot aan Weststation. “We verwachten dat die werken aan het eind van de legislatuur kunnen beginnen”, zegt woordvoerder Pieterjan Desmet van mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen). Het fietspad wordt gefinancierd met Europees relance-geld.

“De plannen zitten nog in de beginfase, maar staan wel hoog op de agenda. Dus stel dat er een overkapping aan de plannen wordt toegevoegd, dan moet het fietspad daarin geïntegreerd blijven”, zegt Desmet. “We staan natuurlijk achter ideeën die de levenskwaliteit verhogen, maar of het doenbaar is en financieel haalbaar, dat moeten verdere studies uitwijzen."

Mostmans zegt nog altijd open te staan voor overleg en compromissen, maar de initiatiefnemers hebben bewust gekozen om hun ambities hoog te houden. “Ga je voor ambitie of realiteit? Het jammere is dat een realistisch scenario in Brussel vaak nihilistisch wordt. Wij steken nu een teen in het water. We willen beleidsmakers inspireren en we zien wel waar we landen. Hopelijk ergens in het midden.”

Herbeluister hieronder het gesprek van BRUZZ radio met Arno Vervaet:

BRUZZ-presentatrice Luana Difficile belt met mede-initiatiefnemer Arno Vervaet.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?