Change.Brussels kritisch voor plannen Maxlaan: ‘Gerommel in de marge’

© Saskia Vanderstichele
| Ans Persoons (Change.Brussels) is niet onder de indruk van de plannen.
Updated: 03-10-2018 - 16:01

De nieuwe burgerlijst Change.Brussels is niet onder de indruk van de plannen voor de herindeling van de Adolphe Maxlaan. “Als deze ouderwetse heraanleg doorgevoerd wordt, mist de buurt haar afspraak met de toekomst,” klinkt het.

FLITS Adolfmaxlaan na BRUZZ ACTUA 1632
© VBX
| Vooral de geschilderde fietspaden zijn een doorn in het oog van Change.Brussels.

De Adolphe Maxlaan wordt in een nieuw kleedje gestoken. De stad wil de rijweg smaller maken, en zo meer ruimte creëren voor voetgangers. Er komen ook parkeerstroken en geschilderde fietspaden.

Vooral die laatste zijn een doorn in het oog van Change.Brussels. Die lijst noemt de plannen "gerommel in de marge."

'Wel plaats voor afgescheiden fietspaden'

“De laan wordt aangelegd als auto-uitrit, met een likje verf op de grond voor de fietsers. Nochtans is hier meer dan plaats genoeg om afgescheiden en verhoogde fietspaden aan te leggen,” aldus lijsttrekker Ans Persoons.

De socialisten leggen twee mogelijke alternatieven op tafel. “Ofwel kiezen we voor verhoogde fietspaden en verhoogde kruispunten, zodat de auto’s trager rijden. Of we maken van de Adophe Maxlaan een echte 21ste-eeuwse groene boulevard en leggen de gehele straat als één plateau aan, waar enkel lokaal verkeer en leveranciers zijn toegelaten en waar voetgangers en fietsers voorrang hebben op het gehele wegdek.”

Als voorbeeld wijst de lijst naar de Anspachlaan tussen de Lombardstraat en het Fontainasplein, die op dit moment aangelegd wordt.

'Op vraag van fietsverenigingen'

Op haar Facebookpagina legt schepen voor Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) uit dat de keuze voor geverfde fietspaden er kwam na overleg met fietsverenigingen. "[Verhoogde afgescheiden fietspaden waren] ook mijn eerste idee maar fietsverenigingen overtuigden me dat ‘t beter is om er hier niet voor te kiezen omdat het een winkelstraat is (conflict met wandelaars), zone 30 en weinig verkeer..."

De Brusselse Fietsersbond van haar kant laat weten dat ze het scenario van de Stad enkel steunt onder drie voorwaarden: de Maxlaan moet een as voor lokaal verkeer worden, het moet een zone 30 worden en het advies geldt enkel als de Maxlaan omgebouwd wordt tot een belangrijke voetgangersas (waardoor die met fietsers in conflict kunnen komen als die zich op één zelfde niveau bevinden).

Adolphe Maxlaan autoluw
© montage Change.Brussels
| Change.Brussels stelt een aanleg zonder niveauverschillen voor met plaats voor lokaal verkeer
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?