Dit wordt de nieuwe NMBS-hoofdzetel aan het Zuidstation

© OMA-Jaspers/Eyers-Asar
| Simulatiebeeld van de nieuwe hoofdzetel.

De kogel is door de kerk. De architectenbureaus OMA, Jaspers-Eyers en Assar mogen de nieuwe hoofdzetel van de NMBS aan het Zuidstation bouwen. Dat wordt geen echte kantoortoren maar een groot volume boven en achter het historische gebouw dat behouden blijft.

Het winnende ontwerp is niet meteen een landmark, maar een discreet en hoog volume. “Het behoudt de drie reeds bestaande gebouwen aan de Fonsnylaan en voegt er een sobere en hedendaagse uitbreiding aan toe langs de kant van de sporen,” klinkt het in een persbericht.

De hoofdzetel zal een bruto-oppervlakte van om en bij de 75.000 m² hebben en onderdak bieden aan de directies van NMBS en aan dochteronderneming HR Rail, die vandaag zijn verspreid op verschillende sites rond het station, laat de maatschappij nog weten.

Kritiek

De toewijzing van het project komt er na een procedure waarbij de NMBS aan één consortium de opdracht geeft om de nieuwe zetel te bouwen, in ruil voor de gronden die de spoormaatschappij rond het station heeft. Dat wordt BESIX - BPC/BPI en Immobel. Op die procedure was kritiek, omdat het financiële aspect het zo makkelijk kan halen van architecturale en stedenbouwkundige afwegingen.

De NMBS stelt alvast dat het nieuwe station de wijk zal doen heropleven.

“Het doel is om de wijk nieuw leven in te blazen en op elk moment van de dag meer uitnodigend, gezelliger en levendiger te maken. De renovatie van de bestaande gebouwen en de uitbreiding zullen de wijk helpen een nieuw imago te geven. De grond die vrijkomt door de verkoop van de terreinen en gebouwen van NMBS, maakt het dan weer mogelijk om de ganse buurt op te waarderen. Deze terreinen kunnen immers gebruikt worden voor nieuwe projecten en om extra stedelijke functies aan de wijk toe te voegen.”

Nog volgens de NMBS zal de reiziger volop profiteren van het vernieuwde station. "Daarvoor wordt de volledige wisselwerking tussen het station en de openbare ruimte langs de Fonsny-zijde herdacht," klinkt het. "De hoofdingang wordt veel zichtbaarder en toegankelijker en ook de sokkel van de gebouwen langs de Fonsnylaan wordt nieuw leven ingeblazen. Daarin komen zowel nieuwe handelsruimtes als de ingang van de nieuwe hoofdzetel, die bovendien toegankelijk wordt voor het publiek (met onder meer een exporuimte)."

Derde gang naar de Fonsnylaan

De spoormaatschappij wil ook een derde spoorgang (de bestaande middengang of M-gang) doortrekken tot aan de Fonsnylaan, waardoor naast de hoofdgang en de zuidgang een derde rechtstreeks toegang onstaat tot de perrons vanaf de Fonsnylaan. "Dat maakt een vlottere doorstroming van de reizigers mogelijk."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

OPROEP: Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en wie weet win jij een van onze 10 prijzen! Neem nu deel..

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?