Geen autoterminal in haven

© Jasmijn Post
| Autohandel in de Heyvaertwijk. Het plan om de activiteit te verhuizen naar de voorhaven gaat niet door.

Het plan om de Heyvaertwijk te ontlasten door tweedehandsvoertuigen via het kanaal te verschepen naar Antwerpen gaat niet door. De Haven van Brussel kreeg geen enkele offerte binnen voor de bouw van een autoterminal.

Er komt dan toch geen autoterminal in de voorhaven. “Op vrijdag 26 oktober heeft de raad van bestuur van de Haven van Brussel beslist de gunningsprocedure van de concessie voor de uitbating van een roll-on/roll-off terminal stop te zetten”, klinkt het in een persbericht.

De voorbije jaren is tot drie keer toe een procedure opgestart, de laatste in mei van dit jaar. Zonder succes. “Ondanks garanties van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor financiële ondersteuning heeft de Haven van Brussel geen enkele offerte ontvangen.”

Heyvaertstraat

Er waren eerder al tekenen dat het roro-project moeilijk van de grond kwam. Nochtans is de bouw ervan al vele jaren een uitgesproken doelstelling van de Brusselse regering. Ook de gemeenten Anderlecht en Sint-Jans-Molenbeek waren vragende partij.

De autoterminal in de voorhaven moest het namelijk mogelijk maken om de autohandel weg te halen uit de buurt van de Heyvaertstraat. Buurtbewoners ondervinden daar veel overlast van de handel. Dagelijks worden daar auto's met vrachtwagens afgevoerd naar de haven van Antwerpen.

Modal shift

“De Haven van Brussel is uiteraard teleurgesteld dat het dossier deze wending heeft genomen”, klinkt het nog in de mededeling. “Er werden immers heel wat inspanningen geleverd om een project uit te voeren dat zowel voor de Haven als voor het Gewest en de betrokken gemeenten van strategisch belang was. Het project zou een modal shift van de weg naar de waterweg mogelijk gemaakt hebben voor het transport van tweedehandsvoertuigen.”

“We moeten echter vaststellen dat de exportsector van tweedehandswagens het momenteel moeilijk heeft en dat de interesse van de sector voor de projectoproep van de Haven afnam naarmate de procedure vorderde.”

De Haven had in 2016 een terrein van 2,5 hectare aangekocht met het oog op de roro-terminal. De raad van bestuur van de Haven heeft nu beslist om een nieuwe projectoproep op te starten voor een andere watergebonden economische activiteit voor dit terrein. Er komt ook een openbare aanbesteding voor de bouw van een nieuwe kaaimuur. Het terrein moet geëxploiteerd kunnen worden in 2021.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?