Lakense rotonde wordt autoluw plein

© Stad Brussel
| Het plein krijgt een grote speelzone

De grote rotonde op de Reper-Vrevenstraat in Laken wordt van gevel tot gevel heraangelegd en wordt een autoluw plein. De verkeerssituatie verandert en er komen meer bomen en een nieuw speelplein. De Stad Brussel heeft daar een bouwvergunning voor aangevraagd.

Het naamloze plein in Laken (de Stad Brussel zoekt nog suggesties voor een naam) is het centraal punt van de Triangelwijk tussen de Houba de Strooperlaan en de Heizel, maar het is vandaag weinig aantrekkelijk. Het is een grote, versteende rotonde met weinig bomen errond.

"We hebben buurtvergaderingen georganiseerd om te achterhalen wat de buurtbewoners graag zouden hebben op het plein," zegt schepen voor Stedenbouw Ans Persoons (Change.Brussels). "Het midden van de rotonde is een grijze vlakte en er is geen stadsmeubilair. We gaan de rotonde daarom heraanleggen als echt plein, zonder niveauverschillen."

De bestaande wegen zullen rond het plein gelegd worden, waardoor het 'eiland' van de rotonde verdwijnt. Er wordt ook extra plaats gecreëerd door tien parkeerplaatsen te schrappen. De bestaande plaats voor mensen met een handicap blijft behouden en er komt een nieuwe leverzone. Nieuwe verkeersdrempels moeten het autoverkeer afremmen.

Reper-Vrevenplein verkeerssituatie plan
© Stad Brussel
| De nieuwe verkeerssituatie op het Reper-Vrevenplein

Fruit en spelen

Samen met de heraanleg wordt het plein ook vergroend. De bestaande bomen blijven staan en daarbovenop worden er 13 nieuwe geplant (vier daarvan zullen fruitbomen zijn: appel, peer, kweepeer en pruim). Er komen ook extra struiken.

Centraal op het nieuwe plein zullen kinderen uit de buurt kunnen spelen. De speelzone wordt aangelegd met rood rubber om vallen minder pijnlijk te maken. Verder voorziet het ontwerp fietsenstallingen, banken, een waterfonteintje en terrassen.

De Stad Brussel heeft de bouwvergunning aangevraagd in de lente van 2020. Woensdag 27 januari start het openbaar onderzoek over de plannen. Burgers en organisaties kunnen de plannen dan online inkijken en hun opmerkingen doorgeven. De start wordt ook bekendgemaakt met postkaarten in de brievenbussen in de buurt.

De mobiliteit zou ook op wijkniveau aangepast worden, omdat er veel scholen zijn. Schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) werkt daarom aan een plan voor de mobiliteit, in het kader van de Brusselse schoolstraten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?