Megabouwproject Key West in Anderlecht krijgt groen licht van overlegcommissie

© Henning Larsen/A2RC
| De hoogste woontoren zou 85 meter hoog worden

Zeven gemengde blokken met 524 woningen en 383 parkeerplaatsen, maar ook een grote tuin, een open dakterras voor stadslandbouw, een supermarkt en een crèche. Key West werd in februari aangekondigd als een duurzaam bouwproject voor de wijk. Maar volgens PVDA en de Brusselse burgerbewegingen is Anderlecht er niet bij gebaat.

Key West is een groot bouwproject van 60.000 vierkante meter, bestaande uit zeven gebouwen van verschillende hoogtes, met 524 woningen en 500 vierkante meter kantoorruimte voorzien. Er wordt een supermarkt gepland op het gelijkvloers, en op het dak is 1.200 vierkante meter gereserveerd voor een 'stadsboerderij'. Het bouwproject kreeg vorige week een positief advies van de volledige overlegcommissie in Anderlecht om een bouwvergunning te krijgen.

Dat wat hen door verschillende burgerbewegingen en de PVDA niet in dank wordt afgenomen. De burgerbewegingen maken zich onder andere zorgen over de verharding van de ondergrond die het project met zich zou meebrengen, en de kans op extra files in Kuregem.

Klassieke waterfrontontwikkeling: zo noemt Steyn Van Assche, stedenbouwkundig expert van burgerkoepel BRAL, het Key Westproject. Dat wil zeggen: goedkoop industrieel gebied aan de waterkant dat door bouwpromotoren wordt opgewaardeerd tot luxewoningen. "Ik wil de promotoren hier geen verwijt maken", zegt Van Assche over de bouwpromotoren, in dit geval Immobel en BPI. "Het is normaal dat zij bouwen op de manier die voor hen het meest rendabel is."

Straf ontwerp gezocht

"Men bouwt die grote projecten met het vooruitzicht op een mix van productie- en woonoppervlakte, maar vaak ligt de weg naar zo'n interessante en nodige stadsmix vol struikelstenen. Een gebouw moet zeer straf gedesigned zijn om waardevolle productieactiviteit voor de buurt of de stad te kunnen waarmaken. Zulke gebouwen voorzien meestal vooral in heel duur wonen in een omgeving die extra woondensiteit kan missen als kiespijn."

Op de vraag of hij gelijkaardige projecten kent waarbij die mix wél geslaagd verloopt, moet Van Assche het antwoord schuldig blijven.

Jaren aan onderzoek

BPI en Immobel werken samen op dit project als co-ontwikkelaars met elk 50% van de aandelen. Ze kochten de site over van bedrijven voor auto-onderdelen en stoffen LIG, GOTEX en CAR3000. Doorheen de jaren heeft BPI de verschillende percelen kunnen verzamelen om nu tot herontwikkeling te brengen.

Hoe veel het project zal kosten, willen de ontwikkelaars niet kwijt. Ze reageren dat er verschillende studies aan vooraf gingen, en dat er gedurende jaren overleg is geweest met de verschillende instanties om tot dit resultaat te komen. Ze halen aan dat het ontwerp van Scandinavisch architectenbureau Henning Larsen met aandacht voor duurzame energieopwekking, deelwagens en (bak)fietsen, een 'urban farm', tuinen, een publiek gedeelte, en een rotatieparking werd getekend.

Ontwikkelaar BPI is momenteel ook betrokken als promotor bij het tijdelijke project Hangar du Kanaal, aan diezelfde Biestebroekkaai. BPI en architectenbureau Henning Larsen werken ook aan de heropbouw van het oude Allianz-gebouw in het centrum. Immobel staat in voor de verbouwing van het Muntcentrum, en de ontwikkeling van de nieuwe Allianz-zetel in de Noordbuurt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?