Woontorens tot 85 meter aan Biestebroekdok

Aan de Anderlechtse Kuregembrug staat een groot vastgoedproject op stapel. Er zouden 524 appartementen komen in verschillende gebouwen, waaronder een aantal torens. De grootste zou ongeveer 85 meter hoog worden. In het project worden ook nieuwe openbare ruimtes voorzien, ruimtes voor productie, winkels en een crèche.

Het bouwproject aan het Biestebroekdok werd Key West gedoopt en vervangt een aantal loodsen. Het hele terrein tussen de Vaartdijk, Gouverneur Nensstraat, Zoutstraat en Kommenstraat wordt aangepakt als het aan ontwikkelaars Immobel en BPI ligt. Zij hebben een bouwvergunning aangevraagd. Als die wordt afgeleverd zou de bouw in verschillende fases gebeuren en in totaal maar liefst tien jaar duren.

Key West is met andere woorden een bijzonder groot bouwproject. In totaal plannen de ontwikkelaars zeven gebouwen van verschillende hoogte. Er zouden 524 woningen komen. Op de gelijkvloerse verdiepingen is plaats voor winkels en productieve activiteiten zoals ateliers. Er is ook een crèche voorzien met 42 plaatsen en een klein kantoorgebouw.

Fietsenstallingen

Het hoogste torengebouw zou bijna 85 meter hoog worden, een andere toren bereikt een hoogte van 62 meter. De stedenbouwkundige plannen voor het gebied staan maximaal 100 en 70 meter toe, het project blijft daar dus onder. Het project is karig met parkeerruimte: er wordt minder dan één autoparkeerplaats per woning voorzien. Er komen 383 plaatsen, dat is 0,7 per woning. Fietsers krijgen 861 ondergrondse stallingen.

Key West Biestebroekdok Kuregembrug
© Google Maps
| De loodsen centraal in beeld zouden verdwijnen

De plannen werden getekend door het Deense bureau Henning Larsen dat recent ook het ontwerp voor een bouwproject aan het De Brouckèreplein maakte. Net als bij dat project gebeurde dat in samenwerking met het Brusselse A2RC.

Ondergrondse afvalcontainers

Er komen groendaken en stadslandbouw wordt mogelijk op een van de gebouwen. Achter de gebouwen komt een afgesloten tuin voor bewoners. Door die groene ruimte kan regenwater gemakkelijker in de bodem sijpelen.

Niet alle openbare ruimtes worden privé. Er komt ook een nieuw 'Kanaalplein' dicht bij het water. Dat plein wordt ook verbonden met de Zoutstraat via twee voetgangersdoorgangen met bomen. De omliggende trottoirs worden eveneens heraangelegd. In de Zoutstraat verdwijnen de parkeerplaatsen. Op langere termijn zou de Vaartdijk autovrij worden, al is dat geen onderdeel van de vergunningsaanvraag.

Rond de site zouden verschillende ondergrondse afvalcontainers komen, zoals in de nieuwe Tivoliwijk in Laken. Regenwater wordt bij voorkeur hergebruikt en voor de verwarming wordt geothermie gebruikt door middel van warmtepompen.

Vergunning

Het openbaar onderzoek over de stedenbouwkundige en milieuvergunning loopt tot 14 maart. Op 19 maart buigt de overlegcommissie in Anderlecht zich over de plannen en de bezwaren van burgers en organisaties.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?