Nieuwe Brusselse meerderheid wil auto's weg uit Jubelpark

Schepen van mobiliteit en parkeerbeleid Bart Dhondt (Groen) vindt dat de auto’s verbannen  moeten worden van de esplanade van het Jubelpark. “Die symbolische plek moet snel weer een aangename publieke ruimte worden,” zegt de schepen van Brussel-Stad. Het is bevoegd minister Céline Fremault (CDH) die samen met de Regie der Gebouwen een oplossing moet vinden.

Dhondt steunt hiermee de eis van Brussels parlementslid Jef Van Damme (SP.A). Die klaagt al vier jaar lang het wildparkeren op en rond de esplanade aan. Maar nog steeds staan er dagelijks enkele honderden auto’s, vaak pendelaars, geparkeerd rond de triomfbogen, op de esplanade en langs de museumgebouwen. Ze staan er gratis en zonder tijdslimiet. Volgens Van Damme is een gratis parking in een historisch park in tegenspraak met de gewestelijke mobiliteitsplannen die de autodruk in de stad willen verminderen.

Onlangs stelde hij hierover een schriftelijke vraag aan Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH). Zij antwoordde dat Leefmilieu Brussel weliswaar beheerder is van de site maar dat de federale Regie der Gebouwen eigenaar is en dat die dus de knoop moet doorhakken. Volgens de minister heeft de Regie in de zomer van 2017 een vergadering met alle betrokkenen georganiseerd, maar een beslissing is nog niet genomen.

Brussel Kiest 2018 Brussel-Stad Groen Bart Dhondt klein

Waarop Van Damme vorige week het bericht de wereld instuurde dat er na vier jaar palaveren tussen overheden nog altijd geen oplossing is. Hij verwees ook naar Stad Brussel die lange tijd stokken in de wielen stak. De vorige meerderheid wilde namelijk de onofficiële parking behouden. Het nieuwe bestuur van Brussel-Stad ziet het anders. Schepen Bart Dhondt is  voorstander van een autovrije esplanade. “Het is niet meer van deze tijd om te parkeren in parken. Deze symbolische plek moet weer een aangename publieke ruimte worden. Het is vandaag toch ook ondenkbaar dat je je wagen zou mogen achterlaten op de Brusselse Grote Markt.”

Maar naar eigen zeggen kan hij zelf geen initiatief nemen. “Hoewel het park op ons grondgebied ligt, is het niet aan ons om te beslissen. Fremault moet samen met de Regie een oplossing zoeken en wij zullen ons dan constructief opstellen.”

Pendelaars 

Ook de musea willen de pendelaars graag weg van de site. “Het is een echt probleem,” zegt Alexandra De Poorter, directrice ad interim van het Jubelparkmuseum (Kunst & Geschiedenis).

“Soms staat de site om halfnegen al vol met pendelaars. Ze parkeren niet alleen op de esplanade maar ook rondom de museumgebouwen. Sommigen zitten nog even in de auto de krant te lezen omdat ze nog te vroeg zijn. Vorig jaar toen er in het museum mensen geblokkeerd zaten in de lift, kon de brandweer niet tot bij de ingang geraken omdat de toegang versperd was met auto’s die kriskras stonden. De brandweerlieden hebben hun wagen dan maar bij de bogen laten staan en zijn te voet verdergegaan.”

De Poorter heeft het probleem al vaak aangeklaagd bij de Regie der Gebouwen. Want voor personeel en bezoekers is er nauwelijks nog plek. Ondertussen is, als gevolg van de grote werken aan het dak van het museum, ook het parkeerterreintje aan de Afgietselwerkplaats afgesloten.

Recht in eigen handen

Omdat de Regie der Gebouwen niet ingrijpt, heeft het museum een tijdje geleden zelf witte lijnen getrokken om parkeerplekken te markeren rondom de gebouwen en zelfs een slagboom geïnstalleerd in de buurt van het museum, achter de esplanade die nog steeds 24u/24 vrij toegankelijk is. Tot halftien ’s morgens kunnen alleen personeelsleden en firma’s die de code hebben doorrijden. Daarna gaan de slagbomen open. “De Regie heeft ons hiervoor op de vingers getikt, maar wat we moesten iets doen. We merken nu wel een verbetering.”

Voor De Poorter mag de esplanade autovrij worden. “Maar in de buurt van elk van de drie musea op de site – behalve Kunst & Geschiedenis ook Autoworld en het Legermuseum – moet er wel een aantal plekken behouden blijven. Wij hebben er een zestigtal gevraagd, voor gehandicapte bezoekers, leveranciers, transporteurs en personeel.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?