Onenigheid over parkeerplaatsen en rijstroken vertraagt heraanleg Kleine Ring

© Bruno Fortier - Polo Architects - Arcadis
| De situatie na de heraanleg.

Nu het tankstation aan de Waterloolaan zo goed als zeker verdwijnt, ligt de weg open voor de heraanleg van het stukje kleine ring tussen Louiza en de Naamsepoort. Bouwheer Brussel Mobiliteit wacht nu al een hele tijd op een vergunning daarvoor. Maar de discussie over het aantal rijstroken dat moet geschrapt worden, zorgt ervoor dat de beslissing uitblijft.

Op 2 mei 2019 werd een vergunning aangevraagd voor een groene stadspromenade tussen Louiza en de Naamsepoort. "Dit moet de nieuwe Champs-Elysées worden", klonk het bij toenmalig minister van mobiliteit Pascal Smet (one.brussels-Vooruit).

Die heraanleg betekent een drastische inkrimping van het aantal parkeerplaatsen - van de 380 blijven er nog maar 15 over. Ook worden er heel wat rijstroken geschrapt. Het gaat hierbij niet om de kleine ring zelf, die dient voor het doorgaand verkeer, maar over de rijstroken links en rechts daarvan.

Zo verdwijnt de ventweg langs de Waterloolaan, waar je met de auto nu tot vlak voor de deur van de luxezaken kan parkeren. En tussen Louiza en het René Cliquetplein (aan de Apple Store) wordt het aantal rijstroken beperkt tot 1 in beide rijrichtingen, zo stond in de vergunningsaanvraag.

Parkeerplaatsen

Al is dat nog maar de vraag. Het niet-bindende advies van de Stad Brussel begin juli 2021 was dan wel gunstig, toch stelde het dat tussen het Louiza- en het René Cliquetplein een dubbele autorijstrook moet voorzien worden in plaats van een enkele. Ook zou The Hotel een parkeerplaats moeten krijgen waar autobussen kunnen staan.

Voor dat laatste zou er een oplossing zijn, maar over de dubbele rijstrook wordt nog politiek gebakkeleid. Volgens de Stad Brussel is die extra rijstrook nodig voor mochten de tunnels gesloten zijn, bijvoorbeeld voor onderhoudswerken. Het Gewest wil dat liever niet en suggereerde dat het verkeer dan over het fietspad mag, wat de Stad Brussel dan weer niet ziet zitten.

20190509_heraanleg Kleine Ring Gulden Vlieslaan Waterloolaan
© Pascal Smet
| Er zouden heel wat parkeerplaatsen sneuvelen.

Een andere lezing is dat de Stad Brussel druk voelt van de handelaars daar, die liever niet zoveel rijstroken geschrapt zien. Op een infomeeting voor de handelaarsvereniging, begin januari 2022, lieten die alvast verstaan dat er met hun belangrijkste bezwaren - teveel geschrapte parkeerplaatsen en rijstroken - alvast geen rekening werd gehouden.

Verschillende bronnen bevestigen de hypothese dat een vergunning uitblijft uit onenigheid hierover. Wanneer de gemachtigde ambtenaar de knoop dan doorhakt - en met welke voorwaarden de vergunning afgeleverd wordt - kan niemand op dit ogenblik zeggen.

Beroep mogelijk

En ook dan is het spel nog niet helemaal gespeeld, want er kan nog in beroep gegaan worden. Door de uitbater van het tankstation. Of door de handelaars of bewoners, die de heraanleg van de laan niet zien zitten.

In beide gevallen komt het beroep dan, na een advies van het stedenbouwkundig college, terecht bij de regering, die deze heraanleg wil.

Daarnaast kunnen zij ook terecht bij de Raad van State, al gaat het dan vooral over procedurefouten. Maar ook daar zou dat beroep opschortend kunnen werken, wat betekent dat de werken nog niet kunnen beginnen.

Het oorspronkelijke plan was om de werken in de tweede helft van 2020 te laten beginnen, maar die deadline zal dus al minstens met anderhalf jaar overschreden worden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?