Smet spreekt Ampe tegen over metro naar Parking C

© KCAP Architects & Planners
| Met de kabelbaan naar de Heizel: een idee van de Stad Brussel en niet van het Gewest, zegt het kabinet-Smet.

Het kabinet van mobiliteitsminister Smet (SP.A) reageert verbaasd op de vraag van schepen voor Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) om de metro door te trekken naar Parking C. “Dat voorstel heeft nog op tafel gelegen, maar de Stad Brussel wilde zelf een kabelbaan in de plaats.” Volgens Ampe was dat echter louter een idee van de PS en heeft ze altijd gepleit voor een uitbreiding van de metro.

De Stad Brussel dacht aan zo’n kabelbaan om het shoppingcentrum Neo te verbinden met een nog te bouwen, grote ondergrondse parking op Parking C. Die ging er komen in het kader van het Eurostadion-project, waarvan de toekomst nu onduidelijk is.

De kabelbaan was volgens het kabinet-Smet dus een vraag van de Stad Brussel zelf, waar Els Ampe (Open VLD) in het schepencollege zit. De Brusselse regering gaf er eind 2015 toestemming voor. Ook Alain Courtois (MR), met wie Ampe op de liberale lijst staat, toont zich een voorstander van de kabelbaan.

'Stad stond niet te springen voor metro'

“De metro heeft op tafel gelegen aan het begin van de legislatuur”, zegt Mathias Dobbels, woordvoerder van Minister Pascal Smet (SP.A). “Maar het voorstel is niet weerhouden, deels omdat de Stad Brussel niet stond te springen." 

Op haar Facebookpagina keert Els Ampe deze redenering echter om. "Ik roep het Brussels Gewest ook op om te stoppen met alternatieve snuisterijen naar voren te schuiven om Parking C te ontsluiten zoals kabelbanen", klinkt het daar.

Tegen onze redactie verduidelijkt Ampe dat de kabelbaan een idee was van voormalig burgemeester Freddy Thielemans (PS) en zijn partij. "Zelf heb ik daar nooit achter gestaan, en er is ook nooit een officiële vraag geweest vanuit het stadsbestuur. Ik heb altijd gepleit voor een uitbreiding van de metro."

(lees verder onder de post)

De kabelbaan is echter maar één element. "Een andere reden om de metro niet door te trekken, was het Eurostadion, dat op parking c moest komen. Men wilde dat project niet nog ingewikkelder maken", aldus Dobbels.

Nog een ander argument is de kostprijs. Eén kilometer metro wordt geschat op 200 à 250 miljoen euro. De afstand van metrohalte Heizel tot aan parking C bedraagt (in vogelvlucht) ongeveer 800 meter. In de plaats van een verlenging van de metro, koos de regering voor het doortrekken van tramlijn 9 naar parking C.

Het kabinet Smet geeft ook nog mee dat er gemiddeld niet 9, zoals VRT NWS meldde, maar 43 auto's per dag op de pendelparking van parking C staan. De gebrekkige aansluiting op het openbaar vervoer wordt inderdaad als reden gegeven.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?