Vergunning Keymplein in Watermaal-Bosvoorde rond: heraanleg komt in zicht

© Marie-Noëlle Stassart
| Schepen voor Stedenbouw Marie-Noëlle Stassart (Ecolo) op het Keymplein in Watermaal-Bosvoorde.

De renovatie van het Keymplein in Watermaal-Bosvoorde moet het plein veranderen in een woonerf. Dat betekent: meer plaats voor voetgangers en fietsers en automobilisten mogen maximaal twintig kilometer per uur rijden. “In een vorig stadium was er veel protest, nu is dat er niet,” zegt schepen van Stedenbouw Marie-Noëlle Stassart (Ecolo).

De vergunning voor de heraanleg van het plein werd ingediend in oktober 2020, in mei 2022 heeft het Gewest deze toegekend. "Eindelijk hebben we de bouwvergunning om te beginnen met de heraanleg," zegt Stassart. "Het plein wordt gastvrijer, comfortabeler en aantrekkelijker."

Automobilisten kunnen nog steeds in de straten rond het plein rijden. Maar ze mogen daarbij nooit de twintig kilometer per uur overschrijden. De rijrichting zal enigszins worden gewijzigd door van de Roiteletstraat een eenrichtingsstraat te maken.

Vijftien parkeerplaatsen zullen verdwijnen om plaats te maken voor fietsenrekken. Ook komen er twee leveringszones. Over het algemeen heeft Stassart het over "meer groen, meer biodiversiteit en een frisse look." Ook komt er meer ruimte voor de markt en voor de terrassen.

De heuveltjes die zo kenmerkend zijn voor het plein zullen worden vervangen door een ander reliëf, de kasseien zullen worden vervangen door terracotta bakstenen. Het ontwerp komt van het onafhankelijk studiebureau Espaces-Mobilités. De voorlopige kostprijs wordt geraamd op 1,8 miljoen euro.

Heraanleg al lang in de pijplijn

Het plein is ruim veertig jaar oud. Een eerdere poging voor de heraanleg van het plein stamt uit 2013, toen de gemeente een verkeer- en parkeerstudie bestelde.

De gemeente organiseerde een reeks openbare vergaderingen en workshops die alle inwoners van Watermaal-Bosvoorde de mogelijkheid gaf hun stem te laten horen over de herinrichting van het plein.

Aanvankelijk klonk er wel wat protest. Handelaars vreesden binnen het vorige ontwerp dat het verwijderen van parkeerplaatsen zou leiden tot minder klanten. Fietsers wilden op hun beurt ook meer ruimte op het plein. Uiteindelijk sneuvelde het plan toen de overlegcommissie er negatief over oordeelde.

Het duurde een aantal jaar voordat de gemeente de feedback verwerkt heeft en een nieuwe vergunningsaanvraag indiende. "Vandaag is iedereen wél akoord gegaan met de plannen," maakt Stassart zich sterk. De gemeente hoopt de werkzaamheden in 2023 te kunnen starten.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?