| Vervoort promoot Brussel als toeristische bestemming in Madrid en Barcelona.

Vervoort promoot Brussel als toeristische bestemming in Madrid en Barcelona

© Belga
20/09/2023

Voor Belgen is Spanje is al jaren een popuaire vakantiebestemming, maar ook het aantal Spaanse toeristen in Brussel neemt toe. Dat heeft Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) gezegd tijdens seminaries in Madrid en Barcelona. Vervoort is daar momenteel aanwezig voor de Brussels Days: "een uitgelezen kans om de talrijke troeven van Brussel te tonen aan de buitenwereld."

Vervoort somde een aantal belangrijke troeven op van de hoofdstad: tentoonstellingen, de recente opening van twee Art Nouveau-gebouwen - Hotel Van Eetvelt en Huis Hannon -, het gerenoveerde Beursgebouw met Belgian Beer World en de gastronomie in al haar facetten. In 2025 opent ook kunstencentrum Kanal, in de voormalige Citroën-garage.

De Spaanse toeristische markt is belangrijk voor Brussel. Voor de pandemie was Spanje de tweede grootste markt met 6,8 procent van de overnachtingen in de hoofdstad. Dat daalde na de pandemie, in 2022, tot 6,2 procent. Bijna twee derde van de overnachtingen werden geboekt door toeristen, met een piek tijdens de vakantieperiodes in augustus en december.

"Deze seminaries komen op het juiste ogenblik, aangezien de Spaanse toerist zijn vakantie in december rond deze tijd bestelt", zegt Patrick Bontinck, CEO van visit.brussels. Dinsdag verwelkomde hij ruim 50 Madrileense reisagentschappen en touroperators.

Spaanse toerist in Brussel

Woensdagnamiddag worden in Barcelona meer dan 70 actoren uit de toeristische sector verwacht. Uit een studie in samenwerking met de Vlaamse kunststeden, blijkt dat de Spaanse bezoeker met een gemiddelde leeftijd van 33 jaar de jongste is van de toeristen in Brussel. 65 procent van de Spaanse toeristen in de hoofdstad is jonger dan 35, 58 procent reist in koppel.

De Spaanse toerist verblijft ook het langst in Brussel, met een gemiddelde van 2,48 overnachtingen. Gemiddeld spenderen Spanjaarden 116,7 euro per dag in de hoofdstad. Dat is minder dan het gemiddelde, en valt waarschijnlijk te verklaren door de jonge leeftijd.

Ter plaatse bezoekt 90 procent monumenten en sites, 48 procent geniet van de gastronomie. Dat laatste gebeurt vooral in typische (bier)cafés. 38 procent spendeert graag al shoppend de vakantiedagen, en heeft interesse in lokale producten.

12 miljoen overnachtingen tegen 2030

Het toerisme in Brussel is nog niet volledig hersteld van de pandemie en de daarop volgende financiële crisis. In de eerste acht maanden van dit jaar werden er meer dan vijf miljoen hotelovernachtingen geboekt en kreeg het Atomium meer dan 3,5 miljoen bezoekers over de vloer.

"We zitten nog niet op het niveau van 2019, een absoluut topjaar, maar komen stilaan in de buurt. We verwachten 8,5 miljoen overnachtingen in 2023. Bedoeling is dat we in 2024 het aantal overnachtingen van 2019 overschrijden met 10 miljoen overnachtingen. Het doel is 12 miljoen overnachtingen tegen 2030", aldus nog CEO Patrick Bontink van visit.brussels.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni