Tunnelcommissie: ‘Brusselse ministers lieten tunnels verrotten’

© Bart Dewaele

Tijdens de tweede vergadering van de commissie over de staat van de Brusselse tunnels woedt een verhit debat over wie nu precies verantwoordelijk is. Christian Debuysscher, oud-diensthoofd bij Brussel Mobiliteit zei er dat ‘de Brusselse ministers de Brusselse tunnels lieten verrotten.’

Jean-Claude Moureau, oud-directeur-generaal van Brussel Mobiliteit, was als eerste spreker zichtbaar geëmotioneerd over de toestand van de tunnels en vooral over het zware personeelstekort bij Brussel Mobiliteit. "Er zijn te weinig ingenieurs in verhouding tot de taak. Mensen die met persioen gingen zijn niet vervangen."

Christian Debuysscher, oud-diensthoofd bij Brussel Mobiliteit sluit zich daarbij aan en noemt zelfs namen: "Oud-minister van Openbare Werken, Bruno De Lille (Groen) weigerde om personeel aan te nemen."

Volgens Moureau ligt de verantwoordelijkheid voor de staat van de tunnels bij de politiek: "Het is een geluk dat er nog geen ongelukken zijn gebeurd, de administratie heeft te weinig middelen en de administratie moet het beleid van de politiek volgen."

Lachwekkend
De Lille wuift de beschuldigingen van Debuysscher weg: "Het is lachwekkend dat ik de aanwerving van ingenieurs zou tegengehouden hebben. De Minister van Openbaar Ambt beslist daar niet over, de ministerraad doet dat."

De Lille haalt ook stevig uit naar Debuysscher en de oud-administratie van Brussel Mobiliteit: "Een beetje meer bescheidenheid van zij die ons de tunnels zo hebben nagelaten zou beter zijn."

Debuysscher spreekt ook over waar het geld voor de renovatie van de tunnels vandaan kan komen: ‘Een financiering via een publiek-private samenwerking komt neer op een verdoken verschuiving van de kosten.’ Geld van Beliris, het federaal investeringsfonds voor Brussel, gebruiken kan, maar dat geld zit volgens Debuysscher ‘vast bij de werken voor de metro.’

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?