Opera met Brusselse ketjes en muzikanten in Conservatorium

Opera, een genre voor de elite? Niet als het van het Conservatorium in Brussel afhangt. Dinsdagavond gaat de zelfgeschreven opera ‘Leedberg’ in première, gezongen in het Nederlands. Brusselse ketjes, professionele muzikanten of amateurs: deze opera brengt ze allemaal samen.

Met de opera ‘Leedberg’ is componist Philippe Lamouris niet aan zijn proefstuk toe. Hij schreef de opera vorig jaar in opdracht van de Immaculata Mariaschool in Ledeberg (Roosdaal). Organisator Monique Janssen trok ook daar buren, kerkkoren en mensen met een mentale beperking mee in het project.

Het verhaal is gebaseerd op een Brabantse legende, met kasteelvrouwe Beatrice die vanuit een ver land uitgehuwelijkt werd aan landheer Willem, maar verliefd wordt op ridder Wannes.

Een van de toeschouwers in Ledeberg was Kathleen Coessens, directeur van het Koninklijk Conservatorium Brussel. Zij dompelt nu die community opera onder in de stad. De voorstelling kadert binnen het Urban Challenges-project van de Erasmushogeschool Brussel, van 3 tot 5 december. Zowel dinsdag- als woensdagavond zijn volledig uitverkocht.

Alain Platel

Bedoeling is om de muren tussen het Conservatorium en de stad te slopen. Dat gebeurt door professionele (aspirant-)muzikanten te mengen met amateurs van alle leeftijden en solisten van allerlei afkomst. Conservatoriumdirigent David De Geest leidt de opera in goede banen, en ook voor de regie is de ervaren dramaturge Hildegard De Vuyst onder de arm genomen. Zij werkte onder andere voor de KVS, Festival de Marseille en choreograaf Alain Platel.

Die professionals worden nu samen op de scene gebracht met amateurs. “We hebben basisschool Sint-Joris in de Marollen aangeschreven, die waren meteen enthousiast. Veertig kinderen uit het vierde leerjaar doen mee,” zegt organisator Monique Janssen, die het libretto schreef. Ook het personeel van de Erasmusshogeschool, leerlingen van de muziekacademie van Sint-Agatha-berchem en Brusselse koren doen mee.

Verwondering

“Die samenwerking is voor mij het grootste cadeau. Muziekstudenten zijn zo erg bezig met artistieke en technische virtuositeit dat ze een soort tunnelzicht ontwikkelen. Plots komen ze dan opnieuw in aanraking met amateurs die nog vol verwondering zijn. Dat geeft een hele fijne energie.”

De samenwerking met de professionele dirigent is anderzijds wel even wennen.

(Lees verder onder de video.)

De mix is er niet alleen in expertise en cultuur. Op BRUZZ Radio vertelde djembéspeler Prince Nkansah al over het rapstuk dat hij ten berde zal brengen. En de vrouwelijke soliste Myriam Gilson belichaamt met haar Congolese roots en Belgische opvoeding de muzikale cross-over: “Ik studeerde aan de conservatoria van Luik en Bergen en houd natuurlijk van het klassieke repertoire. Maar evengoed zing ik lichtere genres zoals gospel.”

Taaloverstijgend

Toch is het niet altijd gemakkelijk om mensen van verschillende culturele achtergronden uit te nodigen voor een operaproject. “Op sommige scholen is het moeilijker om leerlingen van bepaalde gemeenschappen aan te trekken. We kunnen dan alleen maar blijven aanmoedigen, en hopen dat dit soort projecten zich als een inktvlek uitbreiden,” zegt organisator Monique Janssen.

“Maar als ze dan toch samenkomen, is er geen beter bindmiddel dan samen muziek maken. Iets ondefinieerbaars dat elke taal overstijgt en tegelijk de mensen dichter bij elkaar brengt,” aldus Janssen. “Als we het over urban challenges hebben, is dit een heel interessant concept.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?