Contactopsporing wordt versneld en verbeterd

© PhotoNews
| Contacttracers helpen de besmettingen met het coronavirus in kaart te brengen in het callcenter in Diegem.

Het is de bedoeling het contactonderzoek of de 'contacttracing' drastisch te versnellen en de kwaliteit van de gegevens te verbeteren. Dat heeft Karine Moykens, voorzitter van het Interfederaal Comité Testing & Tracing, vandaag gezegd tijdens een persconferentie van het Nationaal Crisiscentrum. Zo zullen voortaan tot 90 contacten kunnen geregistreerd worden (in plaats van 10), zullen mensen zelf ook kunnen terugbellen naar het callcenter en wordt de informatiedoorstroming aanzienlijk versneld.

Er is de voorbije dagen en weken heel veel kritiek gekomen op de manier waarop het contactonderzoek loopt. Ook directeur van het UZ Brussel Marc Noppen hekelt de huidige werkwijze. Mensen op de callcenters zouden er werkloos met hun vingers zitten draaien.

90 contacten registreren in plaats van 10

Wie een oproep van een contact tracer mist, kon ook niet zomaar terugbellen. De informatiedoorstroming verloopt traag, waardoor er cruciale tijd verloren gaat. Contacttracers mogen omwille van mogelijke privacybezwaren bepaalde cruciale vragen (bv. rond whereabouts) niet vragen.

Maar daar komt nu verandering. Dat zei Karine Moykens, voorzitster van het Interfederaal Comité Testing & Tracing, maandag al in het Vlaams Parlement en herhaalde ze vandaag nog eens op de persconferentie van het Nationaal Crisiscentrum. In afwachting van een systeem dat volledig op punt staat, zal het voortaan mogelijk zijn om 90 contacten te registreren in plaats van 10. Mensen die een oproep hebben gemist, zullen ook zelf kunnen terugbellen.

'Niet blijven hangen in discussie over privacy'

Die contacttracers zullen voortaan ook mogen vragen naar de 'whereabouts'. "De scripts worden daarvoor aangepast," aldus Moykens. "Ik wil niet blijven hangen in een discussie over privacy". Ook de snelheid van informatiedoorstroming wordt opgevoerd. "Nu zitten er vaak verschillende dagen tussen de afname van een test en de start van de contactopsporing. Dat proces wordt versneld."

Op dit moment stuurt het wetenschappelijk gezondheidsinstituut Sciensano ook maar een keer per dag een update door naar de callcenters. "Ook dat wordt opgeschaald tot drie per dag. Op iets langere termijn moet dat proces in realtime gebeuren." Wat de app voor contactopsporing betreft, hoopt Moykens dat de gunning van de aanbesteding dinsdag of later deze week zal kunnen gebeuren.

Moykens ging ook in op de kritiek dat het systeem helemaal niet zou werken. Volgens haar werden de afgelopen maand gemiddeld 77 procent van de besmette personen telefonisch bereikt en 86 procent van de hoogrisicocontacten. De voorbije maand zijn ook 1.100 huisbezoeken afgelegd. "In de helft van de gevallen is er medewerking verleend," aldus Moykens.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?