Eén verenigd keuzemenu voor noodnummers 112 en 101

© PhotoNews
| Brandweer en politie op de Louizalaan.

Er komt een keuzemenu voor de noodnumer zodat mensen die hulp nodig hebben vlugger een operator aan de lijn krijgen. Het menu maakt het mogelijk om te kiezen welke hulp je nodig hebt: de politie, de brandweer of een ambulance. In Brussel werden de noodnummers het afgelopen jaar 450.000 keer gevormd.

Heeft u de brandweer of een ambulance nodig? Bel het noodnummer 112. De politie? 101. Dat bleek de afgelopen jaren niet voor iedereen duidelijk. Daarom introduceert de federale overheid, op de 112-dag, een verenigd keuzemenu voor de noodnummers 112 en 101. Ongeacht welk nummer iemand in nood belt, hij krijgt de keuze tussen politie, brandweer of een ambulance.

Een proefversie van dit menu werd vorig jaar al in Namen en West-Vlaanderen gelanceerd. “Dat werd positief geëvalueerd,” klinkt het bij Pieter De Crem, minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken. “Het gebruik van deze technologie heeft bovendien een gunstige invloed op zowel het terugdringen van het aantal nodeloze oproepen, zoals broekzakoproepen of kwaadwillige oproepen, als het aantal oproepen dat van 112 naar 101 moet worden doorgeschakeld en omgekeerd.”

Hoe werkt het menu concreet? Ziehier een blauwdruk:

1. Bel naar het noodnummer 112 of 101

2. Luister naar de boodschap :

“Noodcentrale.

Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1.
Voor politie, druk 2.”

3. Maak je keuze: 1 of 2

4. Indien je geen keuze maakt, herhaalt de boodschap zich:

“Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1.
Voor politie, druk 2.

Blijf aan de lijn. We verbinden u door.”

5. Blijf aan de lijn : een operator zal je oproep beantwoorden.

Brusselaars horen de boodschap in het Nederlands en het Frans, niet in het Engels. “Dit om de boodschap niet te lang te maken,” zegt Thomas Biebauw, woordvoerder bij de Directie 112 aan BRUZZ. “Mensen die een andere taal spreken kunnen gewoon aan de lijn blijven en zullen automatisch doorgeschakeld worden naar de noodcentrale, zoals al eerder het geval was.”

112 App

Biebauw wijst er ook op dat het noodnummer een simpele applicatie heeft die iedereen kan gebruiken: “De app 112 is een alternatief voor het keuzemenu. Via de app klik je op het icoontje van de ziekenwagen, brandweer of politie. Je wordt na je keuze direct verbonden met de bevoegde noodcentrale zonder het keuzemenu te horen.”

Het 112 nummer werd vorig jaar in totaal bijna drie miljoen keer gebeld. 450.000 oproepen hiervan kwamen uit Brussel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

OPROEP: Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en wie weet win jij een van onze 10 prijzen! Neem nu deel..

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?