| Cieltje Van Achter in gezelschap van Theo Francken bij de voorstelling van de Brusselse kieslijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018.

Fietsstrook in Wetstraat bewijst volgens Francken 'kloof tussen Vlaanderen en Brussel'

Godfried Roelant
© BRUZZ
05/05/2020

Theo Francken, kamerlid voor de N-VA, heeft zich op Twitter uitgesproken tegen de schrapping van een rijstrook op de Wetstraat in ruil voor een extra fietsstrook. Hij ziet de ingreep als het bewijs dat ‘de kloof met Vlaanderen alsmaar groter wordt’. Maar niet iedereen binnen de N-VA deelt die mening. Brussels parlementslid Cieltje Van Achter staat wel achter de komst van meer ruimte voor de fietser.

Niet iedereen deelt de fietsvreugde van Brussels mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen). Zij maakte een week geleden haar plan bekend om de hoofdstad zonder al te veel problemen uit de lockdown te loodsen. En daar horen onder meer fietspaden bij. Want langs verschillende invalswegen naar de stad zal er in totaal 40 kilometer fietspad bijkomen. De ingreep moet volgens haar voorkomen dat de stad dichtslibt.

‘Bye, bye Belgium’

Maar niet iedereen volgt die denkpiste van Van den Brandt. Kamerlid voor de N-VA Theo Francken liet op Twitter weten dat hij in de komst van meer fietspaden in de plaats van autostroken het bewijs ziet dat ‘de kloof tussen Vlaanderen en Brussel alsmaar groter wordt’. Dat postte hij deze ochtend als reactie op een filmpje van de minister waarmee ze trots aankondigde dat de werken voor het extra fietspad op de Wetstraat van start waren gegaan.

Francken maakt zich vooral zorgen over de pendelaars die dagelijks met de auto naar Brussel moeten komen om te werken. Daarbij vernoemt hij expliciet de Vlaamse ambtenaren. Die zijn volgens de Vlaams-Brabander de grootste dupe van extra fietspaden. Het is voor hem dan ook dringend tijd om ‘de decentralisatie verder door te voeren en Brussel terug te geven aan zijn inwoners’. "Bye, bye Belgium", gooide hij daar nog achteraan.

Van Achter pareert kritiek

Partijgenoot Lorin Parys toont zich eveneens op Twitter geen grote voorstander van het plan van de Brusselse mobiliteitsminister. Hij vreest een toename van het aantal files. Maar binnen de Vlaams-nationalistische partij komt er wel steun voor de aanpak van Van den Brandt vanuit de Brusselse afdeling.

Ondervoorzitter, Brussels parlementslid Cieltje Van Achter (N-VA) is wel tevreden met de aanpak van Van den Brandt. “Want de Brusselse fietsinfrastructuur is zo slecht dat elke kilometer veilig fietspad die erbij komt welgekomen is", zei ze daarover gisteren al op Twitter.

"Wij pleiten al geruime tijd voor de opbouw van een afgescheiden netwerk aan fietspaden. De situatie in de Wetstraat smeekt al lang om de aanleg van meer fietsruimte, want op dit moment zijn voetgangers en fietsers daar met een gedeeld voet- en fietspad tot elkaar veroordeeld. Dat zorgde voor conflicten en dus was er nood aan een oplossing", voegt ze daar aan toe bij BRUZZ.

Maar Van Achter heeft ook begrip voor de situatie van de pendelaars. "Ik kan begrijpen dat zij zich afvragen waarom er nu juist op die drukke verkeersader een rijstrook moet verdwijnen. Er kon ook in een straat parallel een nieuw fietspad worden aangelegd. Maar laat het duidelijk zijn dat heel de partij in de fiets een belangrijk vervoersmiddel voor de toekomst ziet."

Ondertussen hebben ook leden van andere partijen gereageerd op de tweets van Francken, zo ook Sammy Mahdi van CD&V. "Van een fietsstrook op de Wetstraat een strijd tussen Brussel en Vlaanderen maken? Dan ben je gewoon van kwade wil," klinkt het daar.

Elke Van den Brandt reageerde al op de kritiek van Francken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Veiligheid , Mobiliteit , Theo Francken , fietspad , Wetstraat , Elke Van den Brandt

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni