Voetgangersbruggen Woluwe en Oudergem afgesloten: ‘Averechts effect’

© Geert Van Waeg
| Opsplitsing oude spoorwegbedding in Oudergem en Woluwe: voetgangers- en fietsersbrug over de Tervurenlaan.

Buurtbewoners van Oudergem en Sint-Lambrechts-Woluwe zijn niet tevreden met de gewestelijke maatregel om hun wandelpad op te delen in vijf aparte segmenten. Het doel is om wandelaars dichtbij huis te houden, maar volgens de buurt moet iedereen nu aan dezelfde rode lichten wachten.

Het wandelpad langs de oude spoorlijn van Oudergem naar Sint-Lambrechts-Woluwe doorkruist ook Sint-Pieters-Woluwe en is zowat twee meter breed. Het is een plek waar joggers en fietsers graag een frisse neus halen. Maar om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, heeft Brussel Leefmilieu het wandelpad opgedeeld in vijf aparte segmenten, elk van één tot anderhalve kilometer lang. De maatregel is genomen door minister van Leefmilieu Alain Maron, in samenspraak met de drie bevoegde burgemeesters.

“Mensen horen dichtbij huis te blijven en dat geldt ook voor het sporten”, zegt Oudergems burgemeester Didier Gosuin (Défi) in naam van de drie gemeenten. “Ze kunnen nog altijd gaan joggen, maar het is niet de bedoeling dat iedereen tot in Sint-Lambrechts-Woluwe gaat lopen.”

‘Gevaarlijk’

Volgens buurtbewoner Geert van Waeg van wijkcomité Sint-Lambertusstraat is dat helemaal niet het geval. “Dit zijn geen mensen die naar Woluwe rijden met de auto om hier te wandelen, dit zijn mensen uit de buurt. Als je de Tervurenlaan wil oversteken, moet je vanzelfsprekend de voetgangersbrug gebruiken”, zegt hij aan BRUZZ.

(Lees verder onder de foto)

Fietsers op deTervurenlaan ter hoogte van de oude spoorwegbedding in Oudergem en Woluwe
© Geert Van Waeg
| Fietsers op deTervurenlaan ter hoogte van de oude spoorwegbedding in Oudergem en Woluwe.

Het alternatief is een blokje-om van een zestal minuten of een gevaarlijke oversteek zonder zebrapaden. “Er zijn nog altijd legitieme fietsers die bijvoorbeeld vanuit Woluwe naar hun werk in Oudergem willen geraken”, zegt van Waeg.

“Nu moet iedereen aan dezelfde rode lichten wachten, dus staan de mensen nog dichter bij elkaar”, legt hij uit. “De Brusselse regering schrapt de lage-emissiezone om automobilisten tijdens deze coronacrisis niet in de problemen te brengen, maar voor fietsers en voetgangers maken ze het gevaarlijker. We vragen dus dat de bruggen opnieuw toegankelijk worden.”

Burgerzin

Volgens burgemeester Gosuin dienen de maatregelen niet om “het de mensen moeilijk te maken”. “De regels dienen om te vermijden dat iedereen allemaal samen gaat joggen”, zegt hij.

Het kabinet van minister van leefmilieu Alain Maron (Ecolo) antwoordde van Waeg met dezelfde boodschap. "Het is niet de bedoeling dat de wandelaars zich begeven van het ene naar het andere groene segment van dit wandelpad en dat zij daarvoor straten, zoals de Tervurenlaan, oversteken", klinkt het. "We rekenen op de burgerzin van alle Brusselaars om deze regels te respecteren zodat we geen strenger isolement moeten opleggen."

Oude spoorwegbedding in Oudergem en Woluwe: de Tervurenlaan
© Geert Van Waeg
| Oude spoorwegbedding in Oudergem en Woluwe: de Tervurenlaan.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?