Uitwisselingsstudenten VUB en ULB krijgen ondanks zelfde resultaat ander cijfer

© Collectie CAVA F5929 31

Uitwisselingsstudenten krijgen aan de VUB en de ULB af en toe een verschillend cijfer terwijl ze in het buitenland exact hetzelfde gequoteerd werden. Aan de oorzaak ligt een gebrek aan concrete richtlijnen en transparantie bij het herrekenen van de examenresultaten. Leden van de faculteit Ingenieurswetenschappen van de VUB en ULB bedachten een oplossing.

De faculteit Ingenieurswetenschappen van de VUB en de ULB voerden in het kader van hun gezamenlijk programma Bruface een onderzoek naar de cijfers die hun uitwisselingsstudenten hadden behaald bij partneruniversiteiten in het buitenland en hoe deze cijfers werden omgezet aan beide Brusselse universiteiten.

Daaruit bleek dat uitwisselingsstudenten van de VUB en ULB soms in eigen land een ander cijfer te zien kregen op hun rapport, terwijl ze wel hetzelfde resultaat hadden behaald aan eenzelfde instelling in het buitenland.

Op basis van een systeem dat al enkele jaren wordt aangeraden door de Europese Commissie – maar niet door alle universiteiten wordt toegepast, zoals het geval is in onder andere de VUB en de ULB – onderzochten leden van de faculteit hoe ze de resultaten op een uniforme manier konden vertalen.

“Het resultaat is een systeem gebaseerd op de ECTS-schalen waarbij bijvoorbeeld de gewogen gemiddelden van de top tien procent studenten aan de ene instelling vergeleken worden met de gewogen gemiddelden van de top tien procent studenten aan de andere instelling,” licht Pauline De Pelsmacker, coördinator internationalisering aan de VUB, toe. “Dat leidde tot nieuwe conversietabellen.”

Voorbeeld

“Op dit moment zijn we aan een pilootproject bezig. De studenten die nu in het buitenland zitten en dit jaar terugkeren, zullen voor het eerst aan de nieuwe conversietabellen onderworpen worden,” aldus De Pelsmacker. “Als het project positief geëvalueerd wordt, zal het zeker toegepast worden voor de faculteit Ingenieurswetenschappen aan de VUB en de ULB."

“Wat de andere faculteiten betreft: dat moet elke faculteit voor zichzelf uitmaken,” zegt De Pelsmacker. “Wij kregen het bericht dat het probleem zich ook stelt in andere faculteiten. Maar aangezien elke faculteit haar eigen onderzoek moet voeren om tot correcte conversietabellen te komen, ligt het initiatief bij de faculteiten zelf.”

Het onderzoek werd geselecteerd door de European Association for International Education als een ‘Best practice case study’ voor het Winter Forum. “Het onderzoek was een mooi voorbeeld van samenwerking tussen verschillende universiteiten,” voegt De Pelsmacker toe. “Het kan dienen als richtlijn voor hoe andere faculteiten met een gedeeld programma deze uitdaging kunnen aangaan.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?