KF Burger

| Voor KF Burger wachten soms honderden vooral jonge klanten.

Fenomeen van de week

Honderden tieners schuiven aan voor nieuwe snackbar in Jette

Uma Barrea
© BRUZZ
29/04/2025

Lage prijzen, grote porties en een uitgekiende socialemediastrategie. Het verklaart waarom honderden klanten blijven aanschuiven bij KF Burger in Jette, weliswaar tot ongenoegen van de buurt.

Toen de nieuwe KF Burger in Jette op 13 april opende, lokte de zaak meteen een massa jongeren. Enkele uren voor de opening stond de straat afgeladen vol. De dagen erna bleven voornamelijk jonge tiener­jongens toestromen, gelokt door de lage prijzen en de heel actieve socialemediacampagnes van de fastfoodtent. De massa vond de weg naar de zaak nadat de Franse oprichter van KF Burger, dat al sinds 2022 bestaat bij de zuiderburen, de opening van een Brussels filiaal had aangekondigd.

De volksformule

Het aanbod dat zo’n volksverhuizing op de been brengt? De menuprijzen, die beginnen bij 5 euro en gaan tot 20 euro, maar het is vooral ‘de formule van het volk’ die de aandacht trekt op sociale media: drie burgers, drie kippenvleugels, een maxifriet en een drankje voor 10 euro. KF Burger wil zo naar eigen zeggen de prijzen van snacks reguleren door “goedkopere deals en grotere porties” aan te bieden. De prijzen van fastfood zijn de afgelopen jaren de hoogte in geschoten: een durum die zes jaar geleden 4 euro kostte, kost nu al snel 8 euro of meer.

KF Burger telt 136.000 volgers op TikTok en meer dan 6.000 op Instagram

De Brusselse uitbaters – twee broers – hopen dat hun initiatief andere fastfoodzaken zal aanmoedigen om hun voorbeeld te volgen. “Wie het zich kan veroorloven om een beetje van zijn marges op te offeren, wordt misschien terugbetaald door de golf klanten,” zegt een van hen. Het lijkt te werken, want sinds de opening en het succes van KF Burger bieden ook andere snackbars in de buurt soortgelijke formules aan: royale menu’s voor 10 euro.

De marges zijn klein, geven de uitbaters toe, maar zij menen dat een zaak geen honderdduizenden euro’s moet opbrengen om leefbaar te zijn. Volgens hen is een goede prijsspreiding op de menukaart belangrijk voor een rendabele werking. Dat zegt ook Horeca Brussel, dat aanraadt dat binnen het menu het duurste item niet meer dan 2,5 tot 3 keer zoveel mag kosten als het goedkoopste om een toegankelijk én winstgevend aanbod te hebben. KF Burger blijft binnen die grenzen, en lijkt zo een evenwicht te vinden tussen toegankelijkheid en haalbaarheid. Nog een succesfactor: de zaak staat sterk op sociale media: met 136.000 volgers op TikTok en meer dan 6.000 op Instagram. In de filmpjes laat de Franse oprichter Kaïs zien hoe groot de porties zijn.

Trend

Volgens Horeca Brussel is dat een trend: steeds meer restaurants of snackbars zijn erg actief op sociale media. Fritiko, Streetkap, Pastahal en veel andere fastfoodrestaurants in Brussel zetten zichzelf op TikTok in de kijker met korte, grappige sketches. Van slowmotionbeelden van krokante frietjes tot komische reacties van klanten op pikante sauzen, alles is goed om de aandacht te trekken, viraal te gaan en een breed publiek aan te spreken.

"In Brussel waren sand­wiches en mitraillettes de basisproducten die we ons allemaal konden veroorloven bij een snackbar, maar ze zijn té duur geworden"

Uitbater KF Burger

“Sociale media hebben veel invloed op wat populair is,” zegt Gino van Ossel, professor Retail & Trade Marketing. “Zeker TikTok staat bekend als het medium waar iets uit het niets ineens veel views kan krijgen door de vluchtigheid van de app, en waardoor er een hype ontstaat. Als iets online populair is, willen jongeren het allemaal hebben. Het is een zichzelf versterkend fenomeen: de mensen die in die rij staan, maken en posten ook weer foto’s en filmpjes. Het algoritme pikt dat op, het ontploft, maar het kan ook na een week al gedaan zijn.”

KF Burger opende in 2022 zijn deuren in het Franse Tourcoing, ging snel viraal op sociale media en trok zo een groot publiek aan. “KF Burger is de snack van het volk,” zegt oprichter Kaïs in zijn video’s.

“In Brussel waren sand­wiches en mitraillettes de basisproducten die we ons allemaal konden veroorloven bij een snackbar, maar ze zijn té duur geworden,” vertelt een van de Brusselse broers.

De klanten zijn alvast enthousiast. “Ze zijn erg gul met hun porties, zagen we op sociale media. We zijn te voet gekomen van Anderlecht en staan al dertig minuten in de rij,” zeggen enkele jongens die in het midden van de rij staan aan te schuiven.

Overlast

Toch is niet iedereen enthou­siast over de nieuwe snackbar. De uitbater van een boetiekje naast de snack hekelt het gedrag van de klanten van de fastfoodtent. “Het publiek dat KF Burger aantrekt, blokkeert onze deuren en is onbeleefd. Er zijn klachten binnengekomen over de overlast die ze veroorzaken. Volgens buurtbewoners fluiten de jongeren naar vrouwen die er wonen en passeren, ‘waarschijnlijk omdat ze zich vervelen’.”

KF Burger riep op sociale media op om daarmee te stoppen, maar dat had een omgekeerd effect. In de comments staan uitspraken als “als die nog een keer klaagt, dan steken we zijn zaak in brand”. Een vrouw vertelt dat ze hierdoor bang is om alleen in haar winkel te blijven.

De snackbar heeft een lint gespannen om de rijen af te bakenen en huurde beveiligers in om de drukte in goede banen te leiden. Ook verontschuldigde KF Burger zich bij de buren en maande het de wachtende klanten aan tot kalmte.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Jette , Economie , Resto & Bar , KF Burger , verhamburgering , social media , gino van ossel

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni