Lunch Garden-uitbater Anthony wil zelfstandig verder: ‘Ik blijf vechten voor mijn zaak'

TB
© BRUZZ
22/01/2025

Anthony Utens, die als franchisenemer de vestiging van Lunch Garden in Sint-Agatha-Berchem runt, zoekt manieren om zijn zaak opnieuw te openen, zonder dat hij personeel op straat moet zetten. Toch komt het faillissement van de keten niet uit de lucht gevallen, zegt hij tegen BRUZZ. "Lunch Garden miste de trein van thuisleveringen, en vaste klanten haken af door het gebrek aan variatie in het menu.'

Investeerder CIM Capital trekt de handen af van alle vestigingen van Lunch Garden in Brussel, ook die van Anthony Utens. Hij is de eigenaar van de vestiging in Sint-Agatha-Berchem. Na een dag vol berichten in de media dat zijn restaurant niet zou worden gered, kreeg hij het nieuws officieel pas maandagavond te horen in een videocall met de directie. “Waarop ik mijn personeel meteen inlichtte.”

Maar al een paar dagen daarvoor kreeg hij iets in de mot: de aanvoerketen sputterde. Een teken aan de wand? “De ploeg kon al enkele dagen niet meer naar behoren werken. Zo waren een aantal producten niet meer in voorraad, of werden ze niet meer geleverd. Zogezegd omdat ze zo goed verkochten. Maar elke ochtend krijg ik de verkoopcijfers van de hele keten, en ik zag toch vooral rode cijfers.”

Vooral op vlak van communicatie heeft Lunch Garden steken laten vallen, zo vindt Utens. “Ik verneem het meeste vooral via de pers en de vakbond. Het bedrijf laat mij amper iets weten. Ze antwoorden niet eens op mails.”

Meer aan de hand

Wanneer BRUZZ maandag een reportage maakt is de vestiging in Sint-Agatha-Berchem gewoon nog open. Tot het kassasysteem plots uitvalt. “Daarna besliste ik om de zaak te sluiten voor de rest van de dag."

Wat het extra zuur maakt voor Utens is de timing van alles. Naar eigen zeggen kreeg hij de tijd niet om te bewijzen dat het wel degelijk kan: een niet rendabele vestiging winstgevend maken. “Ik nam de zaak op 14 oktober over, als franchisenemer. En sindsdien steeg de omzet met tien procent, ondanks soms grote technische problemen die eigenlijk onder de verantwoordelijkheid van Lunch Garden vallen.”

Boot gemist

Blijft de vraag: waarom zit Lunch Garden vandaag in moeilijk papieren? Utens ziet een aantal redenen. “Het bedrijf miste de boot op vlak van take-out: het consumptiepatroon veranderde op dat vlak, en Lunch Garden is veel te laat gestart met het leveren van maaltijden aan huis. Dat moest eigenlijk al gebeuren tijdens corona, niet pas nadien.” Lunch Garden werkt op dat vlak momenteel samen met Deliveroo.

Daarnaast vindt Utens het menu te weinig gevarieerd. “Veel mensen komen elke week en willen ook wel eens iets anders. Door te weinig te wisselen in het aanbod haken de loyale klanten af.” Ook de gestegen voedselprijzen speelden - tot slot - het bedrijf parten, aldus Utens.

'Nieuw avontuur'

Utens is niet de enige franchisenemer die zijn zaak wil redden. Ook Christophe Deak en zijn vrouw Melanie van Lunch Garden Oudergem willen niet stoppen. Het koppel startte daarom een petitie voor het behoud van de zaak; die werd ondertussen al bijna 700 keer ondertekend.

“Ik ben op oorlogspad. Ons restaurant draait, we zijn nu anderhalf jaar onder franchise en hebben extra personeel aangenomen”, zo zeggen ze aan BRUZZ.

Utens bevestigt dat het doek valt voor Sint-Agatha-Berchem. Maar omdat het om een zaak onder franchise gaat, betekent dat niet dat het personeel op straat staat. “Ik wil samen met mijn personeel beginnen aan een nieuw avontuur. Ik bekijk of ik het eigenaarschap van het gebouw kan overnemen van Lunch Garden en of ik eventueel zelfstandig opnieuw kan openen.”

Bij de Lunch Garden in Sint-Agatha-Berchem werken vooralsnog acht voltijdse medewerkers en een vijftiental jobstudenten.

Christophe en Melanie van de Lunch Garden in Oudergem blijven strijdvaardig.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni