Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
BRZ 20250711 1942 Mohamed Urbeez biker

Ivan Put

| Mohammed: 'Dit is veel handiger dan een bestelwagen.'

City jobs

Mohammed is cargofietser: ‘Mensen stoppen me voor een foto’

Kris Hendrickx
© BRUZZ
10/09/2025

Jaar na jaar bestellen we meer pakjes, die doorgaans via vervuilende bestelwagens de weg naar onze brievenbus vinden. In zijn elektrische cargodriewieler toont pakjesbezorger Mohammed F Diallo (27) dat het ook anders kan. “Dit is veel handiger dan een auto.”

“92 adressen, dat wordt een pittige dag.” Het is 10.30 uur en de shift van Mohammed F Diallo begint zo meteen. In de hal van Urbeez langs de Van Volxemlaan staat een grote vrachtwagen met oplegger geparkeerd, waar Urbeez-medewerkers een eindeloze stroom van pakjes uit te voorschijn halen, allemaal van Amazon.

In schril contrast met het grote gevaarte: een legertje kleine cargodriewielers langs de zijkant van de hal, van het merk Yokler. Met een van die voertuigjes gaat Mohammed straks de baan op. “De fietsen zijn best comfortabel, je hebt een dak tegen de regen, een elektrische motor en goede remmen,” weet Mohammed. “We halen er 25 km/u mee en mogen op het fietspad, waardoor dit voertuig veel handiger is dan een bestelwagen. Je merkt dat die cargofietsen nog een nieuwigheid zijn. Mensen stoppen me soms om een foto te maken of uitleg te vragen.”

Koffie op koude dagen

Alleen de winterperiode durft tegen te vallen voor iemand die zoals Mohammed is opgegroeid in Liberia, nabij de evenaar. “Je zit uren op een koude fiets (schudt het hoofd). Toen heb ik even aan stoppen gedacht, maar ik herinnerde me gelukkig: 'Quitting is never an option.' Het helpt ook dat mensen je dan al eens een warme koffie aanbieden.”

“Een van de redenen dat ik België koos voor mijn studies, is omdat het de reputatie heeft dat er minder racisme is dan bijvoorbeeld in Italië of Duitsland. In Brussel voel ik me in elk geval welkom"

Mohammed F Diallo

cargofietser

Mohammed is twee jaar in België, waar hij een master in Business and Technology volgt aan de VUB. “Een van de redenen dat ik België koos, is omdat het de reputatie heeft dat er minder racisme is dan bijvoorbeeld in Italië of Duitsland. In Brussel voel ik me in elk geval welkom.”

Beter loon

De job als cargofietser is een halftijdse bijverdienste waarmee hij zijn levenskosten kan betalen. “Ik werk drie dagen per week en doe dat nu elf maanden. Daarvoor werkte ik bij Takeaway.com, maar daar waren de werkomstandigheden minder goed. Ik kreeg maar 12 euro per uur en het aantal uren was onzeker. Hier is dat ruim 15 euro en kan ik elke week 20 uur werken.” Het contrast met maaltijdkoeriers die voor Uber of Deliveroo werken is nog een pak groter.

Ook de werksfeer vindt Mohammed een troef. “We lachen wat af en na het werk gaan we soms samen voetballen. Dit T-shirt? Dat is er een van de Marokkaanse nationale ploeg, ik heb het gekregen van een Marokkaanse collega. Ik gaf hem er een van Liberia. Ken je de bekendste voetballer van Liberia? George Weah, die later president werd. Zijn familienaam kun je als acroniem lezen voor World best, European best, African best en Hero of Africa. Als mensen iets weten over mijn land is het zijn naam of dat er een burgeroorlog heeft gewoed.”

Last mile

Terug naar Urbeez. Daar verlopen de drie werkdagen van Mohammed volgens een vast stramien. Rond 10.30 uur komt hij aan om mee de vrachtwagen met Amazon-pakketjes uit te laden, vervolgens vult hij zijn eigen voertuig en start hij met een van de negentien routes die de cargofietsen dagelijks afleggen. “De vorige drie dagen had ik 223 adressen voor 284 pakketjes, dat is eerder aan de lage kant. De 92 adressen van vandaag zijn er dan weer best veel.” Als zijn ronde erop zit, komt de cargofietser terug naar de hangar.

Urbeez is een mooi voorbeeld van hoe de last mile, de laatste leverkilometers in de stad er kunnen uitzien. In plaats van overal met grote en vervuilende voertuigen naartoe te rijden, kan het met lichtere en milieuvriendelijke cargofietsen. De voorbije jaren groeide het bedrijf, dat met een waaier aan elektrische voertuigen levert, alvast. Dit jaar werd het overgenomen door krantenbedeler PPP. Ook het aantal levertrajecten met cargofietsen als die van Mohammed zit in de lift.

Als ik afgestudeerd ben, wil ik mijn onderneming in Liberia meer op onlineverkoop richten. Leveren kan misschien wel met cargofietsen als deze. Ze passen wel bij het chaotische verkeer van onze hoofdstad”

Mohammed F Diallo

cargofietser

Groeien, dat is wat Mohammed voor ogen staat. “Thuis in Monrovia heb ik een bedrijf samen met mijn broer. We hebben nu vijf winkels, met een aanbod van voeding tot bouwmaterialen. Als ik afgestudeerd ben, wil ik die onderneming graag een boost geven, onder meer via onlineverkoop. Het leveren kan misschien wel met cargofietsen als deze. Ze passen wel bij het chaotische verkeer van onze hoofdstad.”

City jobs

In City jobs toont BRUZZ de mens achter typische en minder typische stadsjobs.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Economie , City jobs , urbeez , cargofiets