Amper één op de tien parkeerretributies voor voertuigen met een buitenlandse nummerplaat in Brussel wordt effectief betaald. Dat blijkt uit een schriftelijk antwoord van aftredend mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) op een parlementaire vraag van Fouad Ahidar (TFA). Het Gewest onderzoekt intussen of het zelf wielklemmen kan inzetten om niet-betalers tot betaling te dwingen.
© Ivan Put
| (archiefbeeld)
Uit cijfers van het kabinet-Van den Brandt blijkt dat het invorderingspercentage in 2023 slechts 9,74 procent bedroeg en in 2024 nog iets lager lag, op 9,07 procent.
In 2023 werden 301.289 retributies vastgesteld, in 2024 liep dat op tot 431.573. Toch werden respectievelijk slechts 29.346 en 39.144 van die boetes effectief geïnd. De rest blijft onbetaald. Op 1 oktober 2025 stond daardoor nog meer dan 25 miljoen euro open: 9,3 miljoen euro voor de boetes uit 2023 en 15,8 miljoen euro voor die uit 2024. Het gemiddelde bedrag per retributie ligt tussen 35 en 40 euro.
Daarentegen betalen Belgische bestuurders hun boetes veel beter. Voor voertuigen met een Belgische nummerplaat ligt het invorderingspercentage namelijk op 80 procent in 2023 en 76 procent in 2024.
Frankrijk en Nederland
Van den Brandt erkent het probleem en wil daarom de invorderingsmechanismen tegenover buitenlandse bestuurders versterken. België heeft momenteel enkel bilaterale akkoorden met Frankrijk en Nederland om verkeersboetes te innen.
"Overeenkomsten met andere landen zijn noodzakelijk. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is echter niet bevoegd om te onderhandelen over bilaterale overeenkomsten met andere landen", aldus de minister, die de federale overheid heeft gevraagd om ook met andere landen gelijkaardige overeenkomsten af te sluiten.
Wielkem
Intussen worden op Brussels niveau bijkomende maatregelen voorbereid. Zo gaat Parking.brussels samenwerken met een bedrijf dat gespecialiseerd blijkt in de invordering van Europese verkeersboetes.
Daarnaast krijgt het agentschap binnenkort ook de bevoegdheid om voertuigen bij herhaalde niet-betaling te immobiliseren met een wielklem of te laten takelen. "Op dit moment wordt een besluit voorbereid om de opstartmogelijk te maken", aldus de minister.
© P.J.L. Laurens / Wikimedia
| Het Gewest onderzoekt of het zelf wielklemmen kan inzetten tegen niet-betalers.
Dat wordt momenteel in een studie bij parking.brussels onderzocht, al kan dat nog even duren. "Omdat het over een ingewikkeld dossier gaat, moet alles juridisch sluitend zijn", zegt François Descamps, woordvoerder van minister Van den Brandt.
In dat kader wordt ook onderzocht hoe mensen met een buitenlands kenteken maar een Belgische woonplaats verplicht kunnen worden om hun voertuig in België in te schrijven. "Want we weten dat een deel van de eigenaars van voertuigen met een buitenlandse nummerplaat toch in België gedomicilieerd is, en dat mag niet."
Daarnaast bekijkt de studie of buitenlandse bestuurders kunnen worden beboet voor overtredingen in de lage-emissiezone, wat vandaag nog niet gebeurt.
"We weten dat een deel van de eigenaars van voertuigen met een buitenlandse nummerplaat toch in België gedomicilieerd is, en dat mag niet"
Woordvoerder van mobiliteitminister Elke Van den Brandt (Groen)
Ten slotte is er een werkgroep opgericht om deze misbruiken tegen te gaan. In dat kader wordt gewerkt aan een gemeenschappelijke databank tussen parking.brussels, Brussel Fiscaliteit en Leefmilieu Brussel om hardnekkige wanbetalers beter op te sporen.
'Nederland geeft het voorbeeld'
Voor Team Fouad Ahidar toont deze situatie "een verontrustende politieke inertie": "Deze passiviteit is onbegrijpelijk, oneerlijk en duur voor de Brusselaars", legt voorzitter Fouad Ahidar uit.
“Nederland geeft het voorbeeld: wanneer een Belgische bestuurder daar een overtreding begaat, krijgt hij meerdere waarschuwingen vóór er een gerechtelijke procedure wordt opgestart, en als hij opnieuw de grens oversteekt zonder te betalen, kan zijn voertuig worden geïmmobiliseerd."
"In Brussel is het precies het tegenovergestelde: buitenlandse overtreders rijden vrij rond, terwijl het Gewest miljoenen euro’s verliest. Wij vragen dat het Gewest dezelfde mate van strengheid en rechtvaardigheid toepast tegenover buitenlandse bestuurders als tegenover Belgische burgers", besluit Ahidar.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Buitenlandse nummerplaten , Verkeersboetes
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.