Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
MIVB Taxibus rolstoelgebruikers andersvaliden mensen met fysieke beperking 3

| De Taxibus van de MIVB voor rolstoelgebruikers.

Besparing bij MIVB-Taxibus beperkt autonomie voor mensen met handicap

© BRUZZ
27/08/2025

Om budgettaire redenen snijdt de MIVB in het aantal ritten dat gebruikers van de Taxibus kunnen boeken. Mensen met een beperkte mobiliteit klagen over die inperking en botsen op een gebrek aan flexibiliteit. “Een rit plannen, voelt nu als een loting."

De MIVB-Taxibus biedt ritten aan voor mensen met een beperkte mobiliteit. Om budgettaire redenen heeft de openbaarvervoermaatschappij sinds 23 juli echter het aantal ritten per gebruiker tot zestig per maand beperkt en moet je vijftien dagen op voorhand je rit reserveren.

In het dagcentrum vzw Hubbie voor mensen met een beperking is men niet opgezet met die besparingen. Teamverantwoordelijke Fien Druyts hekelt het gebrek aan flexibiliteit. “Een rit reserveren voor onze bewoners voelt nu als een loting. Zoals de aankoop van een festivalticket, maar dan voor essentieel basisvervoer. Dat is onrechtvaardig.”

Na het plaatsen van een ritreservatie, is een routewijziging niet meer mogelijk. Bovendien vinden veel gebruikers het onrealistisch om vijftien dagen voordien te reserveren. “Ik kan onmogelijk twee weken op voorhand voorspellen welke verplaatsingen ik moet reserveren voor mijn broer Filiz", vertelt Aktas Karakiz wiens broer een cliënt is van Hubbie. "Stel dat hij ziek wordt, dan raakt hij niet meer bij de dokter."

Kwetsbare mensen

Gebruikers van de Taxibus zijn vaak kwetsbare mensen die geen auto of rijbewijs hebben en geen traditioneel openbaar vervoer kunnen gebruiken. “Vaak hebben ze ook geen sterk netwerk waarop ze kunnen terugvallen”, zegt Druyts van vzw Hubbie. “Voor sommigen lukt het wel om elke dag een rit vast te leggen, maar die kunnen variëren van uren. Voor mensen met bijvoorbeeld autisme kan dit een grote impact hebben."

De nood aan begeleiding in dagcentra is vanzelfsprekend hoog. Door de hervorming moet vzw Hubbie nu ook zélf de vervoersplanning maken waar dit vroeger in samenwerking met de MIVB gebeurde. “Dit heeft een grote impact op ons team. We zijn twee uur bezig aan de planning. Dat is twee uur minder persoonlijke begeleiding voor de bewoners."

Budgettaire realiteit

“De Taxibus is een fijne dienst en noodzakelijk, want er zijn niet veel andere vervoersdiensten voor mensen met een handicap. De hervorming raakt dus een grote groep kwetsbare mensen”, zegt Druyts. “We gaan daarom alle ervaringen bundelen en bespreken met MIVB.”

De MIVB is zich bewust van de last die mensen ondervinden en zal samen met sectorvertegenwoordigers zoeken naar een oplossing om de werking van de Taxibus te optimaliseren. “We raden wel aan om ook te kijken naar alternatieve mobiliteitsoplossingen, want de budgettaire realiteit laat niet toe om het aantal ritten te laten stijgen”, besluit Laurent Vermeersch, woordvoerder bij de MIVB.