Renovatie Leopold II-tunnel basiliek Koekelberg en heraanleg van de Keizer Karellaan

| Auto's schuiven aan op de Keizer Karellaan, in de richting van de basiliek van Koekelberg.

Koekelberg pakt mobiliteit aan, 'maar zeg niet Good Move'

Kris Hendrickx
© BRUZZ
07/03/2024

De gemeente Koekelberg heeft subsidies aangevraagd voor een lokaal mobiliteitscontract. Volgens de groenen gebeurt dat in de filosofie van Good Move. Burgemeester Ahmed Laaouej (PS) ontkent. “We gaan het doorgaand verkeer niet verminderen.”

De voorbije jaren dienden tal van gemeenten een aanvraag in om subsidies te krijgen in het kader van het gewestelijke mobiliteitsplan Good Move. De bedoeling was dat ze vervolgens circulatieplannen uitwerkten die doorgaand verkeer uit de woonwijken zou weren. In sommige gemeenten lukte dat, terwijl de weerstand op andere plekken zo groot was dat het bestuur zijn staart introk.

Koekelbergs burgemeester Ahmed Laaouej (PS) toont zich al een tijdje kritisch voor de circulatieplannen van Good Move. Toch heeft ook zijn gemeente een aanvraag ingediend om subsidies te krijgen binnen hetzelfde kader. Dat meldt La DH en bevestigt het kabinet van mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) aan onze redactie.

"We focussen op meer verkeersveiligheid, meer kwaliteit in de openbare ruimte en meer plaats voor actieve weggebruikers"

Marie Bijnens

schepen van Mobiliteit (Groen)

Brussel Kiest 2018 Groen Koekelberg Marie Bijnens plaats 5

Wat de belangrijkste maatregelen worden in het plan ligt op dit moment nog niet vast. “Maar het is wel duidelijk dat het de doelstellingen van het gewestelijke mobiliteitsplan nastreeft,” zegt Van den Brandts woordvoerder Pieterjan Desmet: “Doorgaand verkeer weren in woonwijken, de verkeersveiligheid verhogen en de wijken leefbaarder maken." De Koekelbergse woonwijken nabij de Leopold II-laan lijden met name onder het sluipverkeer dat de drukke Leopold II-laan en de Annie Cordytunnel wil vermijden.

Koekelbergs mobiliteitsschepen Marie Bijnens (Groen) bevestigt dat ze iets aan dat sluipverkeer wil doen, maar formuleert het al voorzichtiger. “In het plan dat we indienden focussen we vooral op meer verkeersveiligheid, een betere kwaliteit van de openbare ruimte en meer plaats voor actieve weggebruikers. We hebben al enkele tijdelijke inrichtingen die we graag definitief willen maken, soms met een filter voor auto's. Een circulatieplan vermelden we niet, maar als je die doelen nastreeft zullen we wel moeten ingrijpen in het huidige circulatieplan."

"We lanceren geen circulatieplan en willen het doorgaand verkeer niet weren. Dit heeft niets te maken met Good Move"

Ahmed Laaouej

burgemeester van Koekelberg

20211208 1779 regeringscrisis Ahmed Laaouej

Burgemeester Ahmed Laaouej gaat nog een stap verder en ontkent dat dat de gemeente doorgaand verkeer wil weren. “Als je dat probeert is het toch altijd ten koste van enkele straten. We willen het verkeer net gelijk verdelen over verschillende straten. Er komt wel een schoolstraat en we gaan een negental kruispunten veiliger maken door bijvoorbeeld de trottoirs te vergroten. Maar we lanceren geen circulatieplan. En dit heeft al helemaal niets te maken met Good Move.”

Hoe dan ook zal de verdere uitwerking en uitvoering van het plan pas voor de volgende legislatuur en dus de volgende meerderheid in Koekelberg zijn. Over zes maanden vinden er immers al gemeenteraadsverkiezingen plaats. Het is ook nog de vraag of het Gewest de Koekelbergse plannen zal goedkeuren.

Zeg niet 'Good Move'

De voorbije maanden bleek alvast dat steeds meer politici proberen om de naam Good Move te vermijden, omdat die besmet raakte door de vele protesten, onder meer in Kuregem en Schaarbeek. Toen ook Sint-Gillis een plan lanceerde, had burgemeester Jean Spinette (PS) het bijvoorbeeld liever over ‘Cool Move’.

Het is de bedoeling dat elk jaar minstens 5 nieuwe wijken circulatieplannen uitrollen in de geest van Good Move. Als blijkt dat Koekelberg wel degelijk een plan tegen doorgaand verkeer opstelt, maakt dat plan deel uit van de derde lichting. Als.

Ter herinnering: van de eerste generatie bleek vooral de Vijfhoek een ambitieus plan dat ook een succes werd. Het autoverkeer kromp er met een vijfde, terwijl het fietsverkeer groeide. Schaarbeek startte circulatieplannen in twee van de drie geplande wijken (en voerde er een af na sabotage en protest), Elsene voerde een bescheiden versie in, Jette raakte nooit uit de planfase en Sint-Gillis kondigde een plan aan voor na de gemeenteraadsverkiezingen.

Niet van de grond

Bij de tweede generatie van circulatieplannen is het plan voor de Neerstalsesteenweg in Vorst al goedgekeurd, terwijl de Vogelzangwijk in Oudergem nog bestudeerd wordt. Maar zowel Rodebeek (Sint-Lambrechts-Woluwe), historisch Molenbeek als Pannenhuis komen niet van de grond.

De meest recente dossiers komen naast Koekelberg ook uit Vorst (Hoogte Honderd), Haren en Sint-Agatha-Berchem. Haren is ondertussen uitgevoerd, de andere gemeentebesturen zijn nog in de planfase.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Koekelberg, Mobiliteit, circulatieplannen, Good Move, circulatieplan, Marie Bijnens, Ahmed Laaouej

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni