| De Monnoyerkaai langs het kanaal is al sinds 4 januari onderbroken.

Haven van Brussel heeft nog maandenlang handen vol met wegverzakking Monnoyerkaai

JB
© BRUZZ
24/01/2024

De technische diensten van de Haven van Brussel hebben nog steeds hun handen vol met de wegverzakking op de Monnoyerkaai eerder deze maand. “Dit wordt een kwestie van maanden.”

De exacte oorsprong van de wegverzakking op de verbindingsweg tussen de Trooz en Van Praet is nog onduidelijk, klinkt het bij de Haven van Brussel.

“Een vibratie van het wegdek door het drukke verkeer, een waterinsijpeling of een wegzakking van de kademuur: we weten het momenteel niet”, moet directeur-generaal Gert van der Eeken toegeven.

“Er zijn sinds 4 januari al heel wat studies uitgevoerd en de verschillende partners zijn aan tafel gaan zitten – niet alleen de Haven van Brussel, maar ook Brussel Mobiliteit en Net Brussel”, zegt van der Eeken aan BRUZZ. Wat blijkt: ondergronds ligt een tiental nutsvoorzieningen, waaronder vijf hoogspanningsleidingen van hoogspanningsbeheerder Elia.

“En waarschijnlijk ook fiberleidingen van de MIVB, dat zoeken we momenteel uit. Hoe dan ook: die leidingen zullen omgelegd moeten worden, omdat we het gedeelte achter de weg en de kade moeten afgraven om de kademuur te kunnen stabiliseren.”

‘Nieuwe kademuur’

Die kademuur stabiliseren is prioriteit nummer één in het hele proces, verduidelijkt Laurent Mampaey, hoofd van de technische dienst van de Haven van Brussel.

“De externe stabilisering van de kademuur, gepaard met een uitgraving vanuit het water om de druk op de muur te verminderen, moet ervoor zorgen dat we de reden voor de verzakking van het wegdek beter kunnen onderzoeken.”

Lees: een operatie van maanden. “Eerst moeten we de oorsprong van het probleem kennen om het te kunnen aanpakken. Maar misschien kunnen we dat probleem transformeren in een opportuniteit, en denken aan de bouw van een nieuwe kademuur”, klinkt het.

Verkeerssituatie blijft moeizaam

Ondertussen verloopt het verkeer in de hele buurt moeizaam. “Je hebt de afgesloten Monnoyerkaai, maar ook de Budabrug die buiten gebruik is, de aanleg van tramlijn 10, de werken aan de A12 en het viaduct van Vilvoorde”, aldus Inge Paemen van Brussel Mobiliteit.

Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) beloofde eerder deze maand oplossingen om een vlottere verkeersdoorstroom in de lamgelegde assen te garanderen.

Op het water is de impact minder merkbaar. Scheepvaarders krijgen nog steeds de aanmaning om in de buurt van de kademuur langzamer te varen, om een golfslag te vermijden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Mobiliteit, wegverzakking, Haven van Brussel, Brussel Mobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni