| De MIVB testte het zelfrijdende busje SAM-e in 2019 in het Woluwepark (archief).

Voorlopig geen zelfrijdende busjes bij de MIVB: 'Onvoldoende garanties voor veiligheid'

Tibert Blommaert
© BRUZZ
16/01/2025

Er komen voorlopig geen zelfrijdende busjes bij de MIVB. Uittredend Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) zei in een antwoord op een vraag in het parlement dat er geen nieuwe tests komen. "De technologie staat nog niet op punt."

Van den Brandt lichtte die beslissing toe in een antwoord op een parlementaire vraag van MR-parlementslid Françoise Schepmans. Die voelde dinsdag de Brusselse mobiliteitsminister aan de tand over zelfrijdende shuttlebusjes.

“De MIVB heeft twee tests gedaan met autonome busjes. De eerste in 2019 in het Woluwepark en een tweede in 2020 op de Solvaysite in Neder-Over-Heembeek. Een derde op de openbare weg zou in 2020 volgen aan het Brugmannziekenhuis, maar die kon niet doorgaan door de uitbraak van het coronavirus", klonk het bij Van den Brandt.

“In 2021 is er opnieuw een aanbesteding gebeurd om de derde test toch te kunnen uitvoeren. Maar de voorstellen die we kregen voldeden niet aan onze verwachtingen. Er waren onvoldoende garanties voor de veiligheid, zo oordeelde de MIVB”, aldus de minister. "Er is sinds de eerste tests technische voortuitgang geboekt bij de producenten, maar niet zo veel als we hadden verwacht, de technologie staat nog niet op punt."

Lyon en Rotterdam

Maar de liberale politica die het onderwerp ter sprake bracht was het daar niet mee eens. “Het onderwerp krijgt van u niet de interesse die het verdient”, reageerde Schepmans ontgoocheld. “Zo'n busjes rijden al rond in andere Europese steden, bijvoorbeeld Lyon en Rotterdam. Die tonen aan dat ze efficiënt kunnen worden ingezet."

"Het gaat hier niet om gadgets, maar om reële oplossingen voor mobiliteitsproblemen. Ze zijn ideaal om delen van de stad die moeilijker te bedienen zijn met reguliere bussen te ontsluiten. Zelfrijdende busjes zorgen bovendien voor lagere exploitatiekosten en een toegankelijker openbaar vervoer”, zo pleitte de oud-burgemeester van Molenbeek.

Schepmans stelde zelf al enkele plekken voor waar ze zo’n zelfrijdende shuttles wil zien rijden. “Bijvoorbeeld tussen het Koning Boudewijnstadion en Parking C, in het Jubelpark of het Terkamerenbos, of tussen het sportcentrum Adeps in Oudergem en metrostation Herrmann Debroux.”

“Ik begrijp niet dat de MIVB niet bezig is met nieuwe projecten hierover op te starten. Het is nochtans geen toekomstmuziek, deze voertuigen rijden vandaag al rond.”

Vraagtekens

MIVB-woordvoerder Laurent Vermeersch licht verder toe aan BRUZZ waarom de vervoersmaatschappij voorlopig geen zelfrijdende bussen zal inzetten.“De voertuigen werkten vooral goed op afgebakende stukken zonder ander verkeer. Maar er zijn nog vraagtekens of ze wel kunnen omgaan met de complexe verkeerssituatie op de openbare weg in Brussel."

'Er zijn nog vraagtekens of ze wel kunnen omgaan met de complexe verkeerssituatie op de openbare weg in Brussel'

Laurent Vermeersch

MIVB-woordvoerder

“In het buitenland zijn er al enkele voorbeelden, ik denk aan zelfrijdende taxi’s in de VS of China, maar openbaar vervoer is toch nog een stuk complexer. Dat vervoert veel meer mensen en moet vaker stoppen.”

“Bovendien zitten we in Brussel nu in een andere financiële situatie. Die eerste experimenten waren vrij duur. Dat speelt ook een rol in de overweging om verdere tests te doen. Maar de MIVB volgt de technologische ontwikkelingen op dat vlak wel op”, zo laat Vermeersch nog weten.

SAM-e

Twee zelfrijdende shuttles van het type SAM-e (Smart Autonomous Mobility-electric) reden in de zomer van 2019 gratis rond in het Woluwepark. Daar vervoerden ze passagiers tussen de Tervurenlaan, het gemeentelijk sportcentrum en de Park van Woluwelaan.

De busjes konden elk twaalf reizigers vervoeren en volgden een afgebakend parcours zonder ander verkeer, ze haalden een maximumsnelheid van tien kilometer per uur.

De voertuigen werden geleased van het Franse bedrijf EasyMile door de MIVB en keerden na de test op de Solvaysite terug naar hun eigenaar. "Maar pour la petite histoire, de containers waarin die busjes werden geparkeerd zijn nu nog in België. Ze worden gebruikt door het Limburgse recreatiedomein Terhills (dat wel gebruikmaakt van zelfrijdende shuttlebusjes, red.)", zo geeft Vermeersch nog mee.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Elke Van den Brandt , Françoise Schepmans , MIVB , sam-e , Laurent Vermeersch , zelfrijdend busje

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni