Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
20240902 Eerste schooldag Paviljoen Schaarbeek klas school onderwijs DSC 7794

Ivan Put

| Archiefbeeld.

Katholiek onderwijs wil meer discipline en structuur voor veilige schoolomgeving

© Belga
29/08/2025

Structuur in de klas brengen is nodig om een veilige schoolomgeving te creëren voor iedereen. Ook dat maakt deel uit van inclusief onderwijs en een verbindend schoolklimaat. Dat stelt Bruno Vanobbergen, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Vanobbergen gaat zijn tweede schooljaar in als topman van het katholiek onderwijs. Hij bezocht vorig schooljaar al zo'n vijftig scholen. Een bezorgdheid die hij herhaaldelijk hoorde bij leerkrachten en directies was de vraag naar meer structuur in de klas.

Tijdens een werkbezoek aan enkele van de strengste scholen van Engeland zag Vanobbergen dat die manier van aanpak niet enkel gebruikt wordt om te willen disciplineren, maar ook om een veilige klas en schoolomgeving te creëren voor alle leerlingen. "Zo zagen we in een school dat alle verplaatsingen van de ene naar de andere klas gebeuren in stilte.

Op het eerste gezicht lijkt dat vooral op discipline, maar het bleek ook ingegeven vanuit een zorg voor kwetsbare leerlingen", legt hij uit. "Die momenten waren voor hen vaak moeilijk en onveilig want het zijn de momenten waarop wordt gepest of fysiek geweld gebruikt. Die momenten in stilte laten gebeuren om dat te vermijden, zijn inspirerend, want het leunt aan bij het idee van een verbindend schoolklimaat dat steunt op rust en vertrouwen."

Straffen voor ouders

Het was minister van Onderwijs Zuhal Demir die de onderwijskoepels meenam naar Engeland. Zij ziet heil in een strengere aanpak, door bijvoorbeeld ouders te sanctioneren. Zo verstrengen dit schooljaar de regels rond spijbelen en kunnen ouders een deel van de schooltoeslag verliezen.

Volgens Vanobbergen is er echter geen bewijs dat het sanctioneren van ouders een oplossing is. Wat wel werkt, zijn brugfiguren die de verbinding tussen ouders en de school versterken, in beide richtingen, zegt hij. "In gemeenten die inzetten op brugfiguren, zie je dat ouders de school beter leren kennen en omgekeerd", legt hij uit. "Tegelijkertijd werken we aan initiatieven om de verbinding tussen ouders en scholen te versterken. Zo bekijken we met het volwassenenonderwijs of we lessen Nederlands op de school van kinderen kunnen organiseren. Zo leren ouders niet alleen Nederlands, maar leren ze ook de werking van de school beter kennen. Omgekeerd komt de school in contact met ouders die moeilijker te bereiken zijn."

Inclusie

Een ander thema dat tijdens de schoolbezoeken aan bod komt, is de complexer wordende leerlingenpopulatie. Katholiek Onderwijs Vlaanderen liet eerder al via zijn beleidsplan weten volop te willen inzetten op inclusie. De koepel begeleidt scholen die werken aan trajecten rond dat thema. "Sommige scholen willen bijvoorbeeld hun aanbod aanpassen aan de veranderende leerlingenpopulatie. Zo besliste een Leuvense school om ook Arabisch op te nemen in het keuzepakket van haar talenrichting", aldus Vanobbergen. "Of het gaat om scholen die het dragen van religieuze kentekens en symbolen willen toelaten."

"Ook minister Demir liet duidelijk verstaan te willen inzetten op inclusie. Zo kondigde ze nog aan ze de grens tussen gewoon en buitengewoon onderwijs wil laten vervagen. Het is duidelijk dat we heel wat ambities delen", besluit hij

Terug naar school

Op 1 september gaat een nieuw schooljaar van start. Hoe staat het ervoor met het onderwijs in Brussel? Je leest het bij BRUZZ.