Vastgoedbeheerder Redevco wil een nieuwe woon-winkelwijk optrekken op de site van het winkelcentrum aan het kruispunt Herrmann-Debroux in Oudergem. Dat bericht de nieuwssite Bruxelles Today en wordt aan BRUZZ bevestigd door de gemeente. Daarvoor zal het huidige complex worden afgebroken, maar grote winkels zoals de Carrefour en de Brico zouden open blijven.
©
Google maps
| Op de winkelsite in Oudergem waar zich nu een hypermarkt van Carrefour en een Brico bevinden, komt een nieuwe woon-winkelwijk.
Hypermarkt aan Herrmann-Debroux blijft behouden in nieuwe woon-winkelwijk
Op de site met onder meer een hypermarkt Carrefour in Oudergem moet een volledig nieuwe, ‘gemengde’ wijk verrijzen, met naast winkels ook woningen en kantoren. De Nederlands-Duitse vastgoedbeheerder en projectontwikkelaar Redevco heeft daarvoor een aanvraag ingediend voor een stedenbouwkundig- en een milieuattest, zo meldt de gemeente Oudergem op haar website. Die attesten zijn een noodzakelijke stap om later een bouwvergunning te kunnen aanvragen.
Het project voorziet op de site de bouw van 394 woningen, goed voor bijna 58.000 m², 26.000 m² aan ruimte voor handelszaken, waarvan bijna 16.000 m² voor grootwarenhuizen, en meer dan 9.700 m² voor kantoren. Verder omvat de nieuwe wijk ook een publiek park van 2,4 hectare, een plein van 5.000 m² (bijna zo groot als de Grote Markt van Brussel) en meer dan 1.000 parkeerplaatsen.
Om die nieuwe wijk te realiseren moet het huidige gebouw van de hypermarkt en het aanpalende winkelcentrum volledig worden afgebroken, wat tot ongerustheid heeft geleid bij veel buurtbewoners.
Carrefour blijft
Maar, zo verzekert de gemeente, de Carrefour blijft behouden, ook in de nieuwe wijk. “We garanderen dat de grote handelszaken die zich op het terrein bevinden, zoals de Carrefour, de Brico, Auto 5 en het tankstation, opnieuw een plek zullen krijgen in het project”, zo zegt Matthieu Pillois (Lijst Burgemeester, Défi), schepen van Openbare Ruimte van Oudergem.
Bovendien zal de enorme supermarkt ook tijdens de werkzaamheden openblijven. Hoe dat precies zal worden bewerkstelligd, is niet duidelijk. “Dat moet de ontwikkelaar bekijken met de handelszaken. Het zou kunnen gaan om een gefaseerde verbouwing met een kleinere oppervlakte of om een tijdelijke constructie op het terrein.”
Daarnaast waarschuwt Pillois dat het project zoals het nu voorligt nog moet worden afgetoetst aan het regelgevend kader. “De oppervlaktes en het aantal woningen die nu worden voorgesteld kunnen nog wijzigen.” Hij merkt bovendien op dat de werken pas over drie à vier jaar zullen beginnen, àls het project al wordt goedgekeurd.
Openbaar onderzoek
Om tekst en uitleg te geven aan de buurt organiseert de gemeente Oudergem op 1 september om 20.00 uur een info-avond op het gemeentehuis. De gemeente meldt verder dat er tussen 6 september en 5 oktober een openbaar onderzoek zal lopen waardoor iedereen de plannen zal kunnen inkijken.
De ombouw van de winkelsite maakt deel uit van het Richtplan van Aanleg (RPA) Herrmann-Debroux, een gewestelijk plan dat de transformatie van de buurt voorziet in het kader van de voorziene afbraak van het snelwegviaduct van de E411.
Voor de site-Demey, waar nu de Carrefour staat, wil het Gewest dat een ontwikkelaar “deze site grondig herstructureert en (...) er een actief stadsleven op gang brengt”, zo staat in het richtplan. “Het doel is ‘de stad aan te vullen’ door een nieuwe gemengde wijk (woningen, handelszaken, voorzieningen) te ontwikkelen waarin actieve weggebruikers en het openbaar vervoer centraal staan.”
Daarnaast wil de regering er ook dat er meer publiek groen wordt gecreëerd, onder meer door de aanleg van het nieuwe plein en park. “Dat is een van de voordelen van deze transformatie binnen het richtplan van aanpak, dat maakt dat een projectontwikkelaar één derde van de ruimte moet inrichten als publieke ruimte”, zo licht Pillois toe.
Het richtplan voor de site-Demey is juridisch in kannen en kruiken, maar dat geldt niet voor de eigenlijke afbraak van het Herrmann-Debrouxviaduct. De gewestregering heeft formeel besloten om het viaduct te vervangen door een stadsboulevard en wil het doen verdwijnen tegen 2028. Maar er is daarvoor voorlopig geen budget voor vrijgemaakt of een concrete tijdlijn opgesteld. Daarvoor is het wachten op een nieuwe Brusselse regering.
Lees meer over: Oudergem , Stedenbouw , Economie , Matthieu Pillois , Hypermarkt , Herrmann-Debrouxviaduct , richtplan van aanleg Herrmann-Debroux , Redevco
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.