— Brussel kiest in jouw gemeente

Brussel-Stad
analyse

Brussel-Stad: tien prioriteiten van het nieuwe bestuur

© Jurgen Walschot

Een officieel akkoord tussen de nieuwe meerderheid van PS, Ecolo-Groen, Change.Brussels en Défi in de stad Brussel komt er pas na de herfstvakantie. In afwachting van een beleidsplan voor de komende zes jaar, ging BRUZZ al op zoek naar de tien dingen die concreet voor ú zullen veranderen met dit nieuwe stadsbestuur. Van duurder parkeren tot een stiller centrum.

1. Een winkelcentrum op de Heizel – Met Philippe Close als burgemeester lijdt het geen twijfel dat Neo I, het winkelcentrum met indoorrecreatiepark en woningen op de Heizelvlakte, er komt. Maar volgens de groenen is er wel een principeakkoord om het project waar mogelijk nog aan te passen. Er zouden sociale woningen en scholen kunnen bijkomen, maar vooral de gevreesde verkeersknoop moet ontward worden. Het tweede deel van het project, met groot congrescentrum en viersterrenhotel, is met een horizon van 2024 voorlopig nog toekomstmuziek.

2. Geen cumul meer – Met allemaal partijen in de meerderheid die de decumul intern al goedgekeurd hebben, zal niemand uit het schepencollege nog zijn of haar taak combineren met een zitje in het parlement. Tot de gewestverkiezingen van 2019 kan iemand als Karine Lalieux (PS) nog schepen blijven, daarna zal ze een keuze moeten maken. De groene lijsttrekker Benoît Hellings neemt alvast afscheid van het federaal parlement om eerste schepen te worden. De hervorming inzake goed bestuur wordt voort­gezet in overleg met de oppositie.

3. Een Nederlandstalige school – Al in 2014 vond toenmalig schepen Ans Persoons een gebouw in de Zennestraat, maar in de volgende legislatuur moet de eerste Nederlandstalige basisschool in de Vijfhoek echt openen. Met de rentree van Persoons in het schepencollege en de focus die de PS legt op stedelijk onderwijs mag er geen excuus zijn om het project niet rond te krijgen. Vraag is wel of de nieuwe meerderheidspartijen hun eis kunnen waarmaken om de bevoegdheid over Nederlandstalig Onderwijs weg te halen bij de eentalige Faouzia Hariche (PS).

Fabian Maingain (Défi), Ans Persoons (Change.Brussels), Phlippe Close (PS) en Benoît Hellings (Ecolo): samen aan het roer in de nieuwe meerderheid voor Brussel-Stad
© PhotoNews
| Fabian Maingain (Défi), Ans Persoons (Change.Brussels), Phlippe Close (PS) en Benoît Hellings (Ecolo): samen aan het roer in de nieuwe meerderheid voor Brussel-Stad.

4. Andere circulatie rond voetgangerszone – Het absolute stokpaardje van de groenen is het aanpassen van het huidige verkeersplan rond de centrale lanen. Het sluipverkeer moet uit de wijken geweerd worden door een circulatieplan met knips en verkeerslussen, naar Gents model. Aan de perimeter of de verdere aanleg van de voetgangerszone in het centrum wil niemand nog raken.

5. Duurder parkeren – De liberalen van MR-Open VLD voerden nog maar enkele maanden geleden een nieuw parkeerbeleid in. Inwoners konden daarbij een derde bewonerskaart aanvragen, maar ook de algemene tarieven om te parkeren werden goedkoper. De linkse oppositie schreeuwde toen al moord en brand, omdat ze het autogebruik in het centrum van de stad net wil ontmoedigen. In het programma van Change.Brussels staat zelfs dat bovengronds parkeren in de Vijfhoek helemaal verboden moet worden voor niet-inwoners. Dat voorstel is voor de PS misschien te radicaal, maar dat op straat parkeren opnieuw duurder wordt en het aantal bewonerskaarten naar beneden gaat, staat zo goed als vast.

6. Meer autovrije pleinen – Dat het Bockstaelplein in Laken gedeeltelijk autovrij wordt, staat al vast. De helft van het plein zou onder de liberalen parking blijven, maar dat zou weleens kunnen veranderen onder deze meerderheid. Veel bewoners zijn immers niet tevreden met de auto’s op wat een echte ontmoetingsplaats kan zijn in hartje Laken. Vraag is dan wel waar de auto’s naartoe moeten, want er is wel degelijk een tekort aan parkeerplaatsen in de wijk. Ook in het centrum zou het De Brouckèreplein volledig autovrij kunnen worden. In het huidige ontwerp is nog plaats voor twee passages voor auto’s, maar dat is niet naar de zin van de groenen.

7. Meer inspraak voor bewoners – De vorige legislatuur zorgde voor ware trauma’s op het gebied van burgerparticipatie, nog het meest frappant bij de invoering van de voetgangerszone. Bij deze legislatuur moet de inspraak van bewoners in álle beleidsdomeinen versterkt worden. Er komen wijkraden waar vertegenwoordigers met loting worden aangeduid. Het ‘gemeentelijk burgerinitiatief’ moet een nieuw beleidsinstrument worden. De nieuwe meerderheid belooft dat bewoners voortaan van in het begin bij grote stadsprojecten betrokken zullen worden – en niet pas wanneer alle beslissingen al genomen zijn

8. Prioriteit voor fietsers en kinderen – ‘Een stad op kindermaat’, ‘een leefbare stad’. De luchtkwaliteit verbeteren door de autodruk te verminderen was een speerpunt in de campagne van de groenen. De vorige meerderheid startte op de valreep nog een proefproject op met schoolstraten waar de auto geen plaats meer heeft, maar verwacht wordt dat er ook echte fietsstraten komen. Er moet alvast enkele versnellingen hoger geschakeld worden met het aanleggen van veilige fietspaden.

9. Een stiller centrum – Dat Philippe Close een fan is van evenementen in de publieke ruimte, is een understatement. Maar ook hij ziet intussen in dat, zeker op de voetgangerszone, overdaad schaadt. Change.Brussels wil zelfs een stilteambtenaar aanstellen, maar vooral een betere spreiding over het grondgebied van evenementen moet de geluidsoverlast verminderen en de netheid voor bewoners verbeteren. Ook de houdbaarheid van Winterpret in het centrum staat ter discussie.

10. Meer sociale woningen – Als de liberalen de burgemeester hadden geleverd, was er een stop op de bouw van sociale woningen gekomen in het centrum. De PS verdedigt het tegenovergestelde idee, al zal de focus van deze meerderheid ook vooral liggen op de renovatie van huidige sociale woningen om ze kwalitatiever en energiezuinig te maken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?