In het nieuwe Belgian Beer World ontbreken Cantillon, l’Ermitage en vele andere Brusselse brouwerijen. “Jammer dat er geen plek speciaal voor de Brusselse brouwerijen en bieren is ingericht, een gemiste kans,” zeggen de brouwers. Ook voor minister Sven Gatz had zo’n Brusselse hoek gemogen.
Elf jaar na de aankondiging dat Brussel een biertempel zou krijgen, gaat dit weekend in het gerenoveerde beursgebouw Belgian Beer World open, een interactief belevingscentrum rond bier. Op twee verdiepingen wordt de geschiedenis van het Belgische bier en het brouwproces uit de doeken gedaan. Ook wordt de grote diversiteit van het Belgische bier getoond en zal er ruimschoots gelegenheid zijn om te proeven, onder meer in de spectaculaire Skybar op het dak.
Het is een prestigieus project dat uitgaat van de Stad Brussel, eigenaar van het beursgebouw, en de federatie van Belgische Brouwers en waarvan het budget, ooit 25 miljoen euro, ondertussen is opgelopen tot 83 miljoen, een bedrag dat vooral met publiek geld gefinancierd wordt. Behalve de Stad Brussel betalen ook het Gewest en Beliris mee en kwam er ook geld van het Europese EFRO-fonds en het Relanceplan.

Afspraak was dat ook de brouwers mee zouden investeren. Dertig brouwerijen – de grote zoals AB InBev, Alken-Maes en Duvel-Moortgat, maar ook enkele middelgrote en trappistenbrouwers – waren bereid om hun schouders onder het project te zetten en legden samen vijf miljoen euro neer.
Met die dertig ging het project van start, maar na enkele jaren besliste de brouwersfederatie om de groep uit te breiden en ook kleinere brouwerijen uit te nodigen om deel te nemen. Ze kregen de kans om, tegen betaling, een vernoeming te krijgen op de ‘beer wall’, een muur waarop meer dan duizend bierflesjes en bierglazen van de verschillende brouwerijen prijken. 74 brouwerijen zegden toe.

Jean-Pierre Van Roy van geuzebrouwerij Cantillon in Anderlecht bedankte echter voor de eer. “Ik heb destijds gesuggereerd om in dat biermuseum een speciale plek in te richten voor de Brusselse brouwers. Brusselse brouwerijen als Wielemans en Vandenheuvel zijn immers heel belangrijk geweest in de biergeschiedenis en er zijn de jongste jaren opnieuw veel brouwerijen bijgekomen in de stad.”
Niets in ruil
Zijn suggestie belandde op de tafel van de initiatiefnemers, maar werd niet geconcretiseerd. “Spijtig, de Stad en het Gewest steken veel geld in het project zonder iets in ruil te krijgen voor de Brusselse brouwerijen.” Een gemiste kans vindt hij het. “Belgian Beer World zal vooral het museum zijn van de grote industriële brouwerijen, en een beetje van de middelgrote, maar niet van de kleine ambachtelijke. Wij zijn daar dan ook niet op onze plaats.”
Ook verschillende andere brouwerijen – Brussel telt er een kleine twintig – gingen niet in op het voorstel. “Wij hebben het nog even overwogen, we moesten iets van 1.500 euro betalen om één flesje en één glas in de vitrine te mogen plaatsen, veel geld voor een kleine structuur zoals de onze, zeker als je bedenkt wat we er maar voor terug krijgen,” zegt Nacim Menu van Brasserie de L’Ermitage. Zelfde reactie bij En Stoemelings en CoHop, een coöperatieve in Etterbeek die vier microbrouwerijen groepeert.

Ook Joël Galy van La Mule in Schaarbeek had weinig zin om een paar duizend euro op te hoesten voor een naamsvermelding op de muur. “In Belgian Beer World zal vooral het bier van de grote geldschieters gepromoot en gedronken worden. Jammer dat de Brusselse overheden niet meer aandacht hadden voor de Brusselse ambachtelijke bieren.”
L’Annexe uit Sint-Gillis, Brussels Beer Project en Brasserie de la Senne besloten wel mee te doen, maar ze beseffen dat de zichtbaarheid die ze krijgen minimaal is. “Voor het Belgische bier is Belgian Beer World een goede zaak. Er zullen zeker extra toeristen op af komen. Maar voor ons zal er weinig impact zijn. Door die paar flesjes die we mogen uitstallen in de biermuur zal er niet meer volk naar onze brouwzaal in de Dansaertstraat komen,” meent Olivier De Brauwere van Brussels Beer Project.”
Bierhoofdstad
Krishan Maudgal, die het biermuseumproject al die tijd geleid heeft en intussen ook directeur is van de brouwersfederatie, benadrukt dat alle Belgische bierbrouwers de kans kregen om op een of andere manier aanwezig te zijn. “We hebben gezocht naar een evenwicht. Er waren verschillende instappakketten. Sommige doen mee, andere niet. We kunnen niemand verplichten. Bovendien gaat het hier om het Belgische bier.” Dat vindt ook bierkenner en minister Sven Gatz (Open VLD), die in 2006 het idee lanceerde om van Brussel de ‘beer capital of the world’ te maken. “Het hoofddoel van dit project is niet de Brusselse bieren in de kijker zetten. Het gaat om het Belgische bier, we willen aan toeristen tonen waarin een klein land groot kan zijn.”
Maar hij geeft toe: met een hoek speciaal voor de Brusselse brouwers en hun bieren was het belevingscentrum nog beter geweest. “Daar was inderdaad sprake van, het is niet gebeurd. Maar dingen kunnen nog evolueren. Wat niet is, kan nog komen.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.