Opnieuw Brusselse pils dankzij Brasserie de la Senne

© Brasserie de la Senne via Facebook
| Brasserie de la Senne stelt de Zenne Pils donderdag voor

Brasserie de la Senne, de brouwerij achter het populaire Zinnebir, stelt donderdag haar eerste pils voor. Die krijgt de naam Zenne Pils en zal aanvankelijk alleen op vat verkrijgbaar zijn. "Dit is een typisch cafébier."

Na het verdwijnen van onder meer Ekla en Wiels wordt er in Brussel opnieuw pils gebrouwen, en dat dankzij Brasserie de la Senne. "Het was altijd al een droom geweest om pils te maken", zegt Yvan De Baets van de brouwerij aan BRUZZ. "Dit is een van de meest uitdagende bieren om te brouwen. Fouten zie je of proef je meteen."

De Baets en zijn collega-brouwers van Brasserie de la Senne trokken naar het Duitse Beieren, naar 'pilsgebied', waar ze advies kregen van Eric Toft, brouwmeester van het Beierse Schönram. Voor de ongefilterde, niet-gepasteuriseerde pils gebruikt de Brusselse brouwerij oude, Duitse hopsoorten.

'Typisch cafébier'

"De Zenne Pils ontwikkelt een fijne bitterheid, meer uitgesproken dan die van de “pils” waaraan we tegenwoordig gewend zijn in België", zo omschrijft de brouwerij de smaak. Die heeft een alcoholpercentage van 4,9 procent en zal enkel op vat beschikbaar zijn.

"Dit is een typisch cafébier", verklaart De Baets. "De eerste maanden zal de Zenne Pils alleen op vat zijn, maar als er vraag naar zou zijn, kunnen we ze perfect ook in flessen verkopen." Dat Brasserie de la Senne nu pils brouwt, lijkt misschien merkwaardig, omdat ze met Zinnebir al een immens populair bier heeft. "Maar die twee zullen niet met elkaar concurreren", denkt De Baets. "Die twee bieren zijn zo verschillend."

Donderdagavond wordt de Zenne Pils officieel gelanceerd in café Booze 'n' Blues, in hartje Brussel. Naast de naam van de pils verwijst ook het logo van het nieuwe bier naar Brussel. "Daarop zien we een vijfhoek. Brussel is heel belangrijk voor ons."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?