review

Call Jane: pleidooi voor legale abortus in de VS

Onze score

Call Jane is een goed bedoelde maar brave hommage aan de vrouwen die zich in het Chicago van 1968 clandestien organiseerden om zwangerschaps-onderbrekingen veilig te laten verlopen.

Joy maakt slechts 50 procent kans om haar zwangerschap te overleven en nog staat het ziekenhuis haar geen uitzondering toe op het abortusverbod. De huisvrouw die haar echtgenoot en advocaat helpt met schrijven, heeft gelukkig het geld en het verstand om een alternatief te vinden.

Na haar clandestiene abortus engageert ze zich op aandringen van de charismatische Virginia voor The Janes. Dit collectief uit Chicago hielp tussen 1968 en 1973 vrouwen die zich verplicht zagen hun zwangerschap te onderbreken. Noodgedwongen buiten de wet, doelbewust ‘zonder vragen te stellen’ en niet in staat om iedereen te helpen.

Phyllis Nagy, scenariste van Carol van Todd Haynes, debuteert als regisseur met een netjes verzorgde, keurig gedocumenteerde feel-goodfilm. Met de hulp van bekwame actrices als Elizabeth Banks uit The Hunger Games en Pitch Perfect of Sigourney Weaver uit Alien en Avatar wil ze een groot publiek op een onderbelichte geschiedenis wijzen.

Er zijn duizenden dommere filmprojecten. Maar door het gebrek aan spanning en het vermijden van conflict en dramatiek moet deze te brave film op het geduld en de goede wil van de kijker rekenen. De luchtigheid contrasteert ook met de akelige actualiteit: het Amerikaans Hooggerechtshof schrapte deze zomer het landelijk abortusrecht.

Call Jane loopt vanaf 30 november in de bioscoop

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?