© MobraFilms
Review
Score: 4 op 5

'R.M.N.' van Cristian Mungiu: een MRI van globaliserend Transsylvanië

Niels Ruëll
19/10/2022

In beresterke naturalistische drama’s mens en maatschappij streng en rationeel doorlichten: haast niemand is er zo bedreven in als voormalig Gouden Palm-winnaar Cristian Mungiu. Bekijk zijn film R.M.N. maar.

Vijftien jaar geleden hielp Cristian Mungiu Roemenië aan de Gouden Palm met het steengoede abortusdrama 4 months, 3 weeks and 2 days. Sindsdien is hij nooit gestopt met het uitdenken en het uitwerken van doorwrochte drama’s die je eerst opslorpen en vervolgens aan het denken zetten.

Zijn nieuwste meesterstuk is even sterk als de titel lelijk en afstotend. R.M.N. is een afkorting van rezonanta magnetica nucleara, Roemeens voor een MRI-scan. Mungiu scant geen hersenen, maar een uithoek van Europa met een complexe voorgeschiedenis en een geglobaliseerde toekomst: Transsylvanië.

Matthias, een beer van een vent, neemt rond Kerstmis hardhandig ontslag in Duitsland en keert terug naar zijn etnische en religieus diverse dorp in Transsylvanië. Terwijl hij zich zich zorgen maakt om zijn bange zoontje en oude vader komt een groot deel van het dorp zwaar in opstand tegen de Sri Lankanen die te werk worden gesteld in de lokale industriële bakkerij.

De xenofobie doet pijn aan de ogen. Maar de vormelijk en inhoudelijk uitgekookte film is een dwingende aanbeveling om het grotere plaatje te zien. Het is allemaal zo simpel niet. De Franse berenteller die de Europese Unie afgevaardigd heeft, staat erbij en kijkt ernaar. Mungiu maakt er cinema van.

R.M.N. loopt vanaf vandaag in de zalen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni