review

Lil Nas X in Paleis 12: potsierlijk feest voor queers

© Sony Music
| Lil Nas
Onze score

Lil Nax X bracht zijn trukendoos mee naar Paleis 12. Met shakespeareaanse overgangen, een troep dansers, een vleugje Beyoncé, een Tomorrowland-achtig decor en animaties uit een Disneyfilm. De Amerikaanse popster, ooit een TikTok-sensatie, overtuigde zijn publiek met een klassiek coming-of-ageverhaal, zij het verpakt met grote blinkende strik.

Er stond een lange wachtrij tot aan Paleis 5 op deze ijzige dinsdagavond, maar eens de kermisattractie van de Amerikaanse superster op gang trok, waren de vertraging van een halfuur en de meteorologische ongein snel vergeten.

Zijn set was opgedeeld in drie hoofdstukken die zijn nog prille carrière schetsten, telkens ingeleid door een toverfee die leek weggevlogen uit een Tomorrowland-instructievideo. Het verhaal van de rapper begon in 2019 als een enigma: hij scoorde een obscure TikTok-hit met ‘Old town road’ dankzij een lukraak aangekochte beat op Beastars voor amper 30 dollar en veranderde plotsklaps, na een Grammy-nominatie en coming-outvideo, in een wereldster die kickt op shockeren.

Buiten dat decor en de troep dansers die de boel opleukten, trakteerde de superster ons op een hoop clichés: van hoge hakken die vaagweg aan Prince deden denken tot oeverloos lange kledingwissels die zo leken afgekeken van Britney Spears. Tijdens een tenenkrullend publieksparticipatiemoment mochten enkele Chinese vrijwilligers op het podium gedwee komen twerken. Toeschouwers die hij overigens amper een blik waardig gunde. Het deed routine vermoeden.

Ondanks alles slaagde Lil Nas X erin om een divers publiek op de been te brengen dat blonk van de glitters en uit trots de regenboogvlag deed wapperen. Hij is dan ook een van de queericonen die een safe space heeft gecreëerd voor gender én ras. "You’re watching a homosexual of 186cm," stond er in het programmaboekje geschreven. Het was daarom ook wachten op een kus met een van zijn schaars geklede dansers. Die kregen we uiteindelijk te zien, helaas achter gesloten gordijnen. Alsof hij zichzelf censureerde. Dit is nochtans Qatar niet.

Terwijl de grote hits zoals 'Industry baby' (de beste song uit zijn repertoire) en 'Montero (call me by your name)' gebukt gingen onder veel franjes en een backing track bewees Lil Nas X ook bijwijlen een prima rapper te zijn, zoals in de strofes van 'Thats what I want' en 'Scoop'. Het publiek werd tevens getrakteerd op een nieuw nummer, waarvan hij de hook tot drie keer toe de zaal in wierp in de hoop dat de TikTok-goegemeente er niet alleen brood in zou zien, maar er ook een bijbehorende challenge bij verzint.

Lil Nas X speelde met veel potsierlijke bombarie Paleis 12 plat, al mochten zijn mooie liedjes wat langer duren. Het publiek kreeg een set van amper een uur voorgeschoteld, die doorspekt was met langdradige outfitwissels en onnodige remixen. Maar ach wat, iedereen smulde gretig van de TikTok-hits, waande zich in een safe space én op een attractie in Lil Nas X-land. Nadien was het overigens drummen voor een warme paarse bomberjack ter waarde van 250 euro. Alles om de gasfactuur te drukken, nietwaar?

Robbe sprak met Gunnar over het concert.

Lil Nas X, gezien in Paleis 12 op 15 november

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?